Vasemmisto ei tarvitse messiasta

Kirjoitettu Paavon blogi

Vaikka sen jossain sisimmässään tiesi olevan tulossa, ei kuitenkaan vaalitappiolle halunnut antaa yhtään sijaa ennen vaaleja. Se oli selvää, että vasemmisto tulee häviämään vaaleissa, mutta europarlamenttipaikan menettäminen täydensi tappion polvilleen lyömiseksi.

Vasemmistoliiton ainoa paikka Euroopan parlamentissa meni samalla, kun ääniosuus putosi kolmanneksella. Sosiaalidemokraatit kärsivät yhtä rajun tappion ja on hämmästyttävää, että Suomen kolmestatoista europarlamentaarikosta vain yksi on työväenpuolueen jäsen!

Koko vaali-ilta oli äärimmäisen jännittävä. Toimin vaalivalvojaisten juontajana ja päät kävivät kuumina, kun laskimme tilanteen kehittymistä. Kun sitten selvisi, että jäimme vajaan 2700 reaalisen äänen päähän europarlamenttipaikasta, meni juontaja lähes sanattomaksi.

Murskaava vaalitappio otti niin pahasti päähän, että oli pakko kävellä 5-6 kilometriä Kaisaniemestä Herttoniemenrantaan viileässä kesäyössä. Jo kuudelta heräsin siihen, että päätä särki ja vitutus oli palanut, vaikka iltaa oli vietetty vain limun voimalla.

Vasemmistoliitto on lyöty nyt kanveesiin ja tuomari laskee lukua. Moni suuri nyrkkeilijä on noussut kuitenkin polviltaan vielä voittoon. Niin Vasemmistoliittokin tekee, mutta vain jos uskalletaan aloittaa Uuden Vasemmistoliiton rakentaminen heti.

Vasemmistoliiton nousu vaatii uusia nuoremman sukupolven kasvoja esille, mutta Vasemmistoliiton on turha odottaa kenestäkään messiasta. Oli lähinnä kiusallista, kun nyt eläkkeelle siirtyvä europarlamentaarikkomme Esko Seppänen julisti minut tänään puolueen messiaaksi.

Vasemmistoliitto on täysin korvessa, jos kuvitellaan yksittäisen ihmisen pystyvän nostamaan puolueen yksin nousuun. Pelkkä henkilöihin liittyvä kasvojen pesu ei riitä. Tarvitaan paljon laajempi uudistuminen, niin politiikan sisältöjen kuin organisaation tasolla.

Uuden Vasemmistoliiton tulevaisuus on nuoremmissa sukupolvissa. Jussi Saramon ja Anna Mikkolan kohtuulliset äänimäärät olivat ainoita valopilkkuja näissä vaaleissa. Nyt nuorelle sukupolvelle pitää antaa tila määrittää uudet teemat.

Uuden Vasemmistoliiton on kuunneltava kannattajia ja jäseniään siitä, mihin suuntaan puoluetta on kehitettävä. Puoluejohdon ja puoluetoimiston pitää olla pikemminkin kuunteluoppilaana kuin oppi-isänä. Yritän vielä tällä viikolla organisoida avoimen kuulemisen kaikille Vasemmistoliiton jäsenille, kannattajille ja symppareille.

Uuden Vasemmistoliiton pitää olla kuunteleva puolue. Uskaltaudun silti hahmottelemaan nykyisen puoluejohdon jäsenenä muutamia teemoja, joita Uusi Vasemmistoliitto tulee nostamaan esille.

Uuden Vasemmistoliiton on oltava aidosti duunarien puolue. Mutta ei vain perinteisten tehdastyöläisten vaan ennen muuta myös akateemisen- ja palvelualojen- sekä toimihenkilöprekariaatin puolue. Meidän pitää esittää uusi vaihtoehto nykyiselle sosiaaliturvajärjestelmälle. Sellainen, joka huomioi työelämän prekarisoitumisen.

Uuden Vasemmistoliiton pitää olla pienyrittäjien puolue. Kukaan ei tunnu yhteiskunnassamme juurikaan puolustavan pienyrittäjiä, jotka tekevät pitkiä päiviä epävarmuudessa ja pienillä tuloilla.

Uuden Vasemmistoliiton tulee olla järjestelmäkriittinen. Meidän pitää uskaltaa ja pystyä haastamaan se sääntelemätön globaalikapitalismi, joka on ajanut Suomen ja koko Euroopan lamaan.

Ja Uuden Vasemmistoliiton pitää olla puolue, joka lopulta huomioi aidosti ekologian sosiaalisen puolen rinnalla.

*

Minä olen idealisti ja uskon vasemmiston nousevan uudestaan jaloilleen poliittiseen kehään taistelemaan. Mutta se vaatii Uutta Vasemmistoliittoa. Puoluetta joka haastaa, tekee avauksia ja alustaa keskusteluja. Sen luominen on aloitettava NYT.

Kommentteja (128)
  1. Ansku 8.6.2009-23:18

    Hyvin puhuttu.

  2. Jenni Korhonen 8.6.2009-23:22

    Kiitos, tätä tekstiä jo ehdittiin odottaa. Minä ainakin ilmottaudun innolla mukaan. Kunhan nyt sitten oikeasti kuunnellaan jäseniä laajalti ja heitä/meitä siihen jopa "pakottaen"

  3. Oili 9.6.2009-07:50

    Hyvin kirjoitettu, Paavo!

  4. Tyyppi 9.6.2009-07:56

    Jostain syystä “uusi vasemmisto” kuulostaa vihreiltä?

  5. Seppo 9.6.2009-08:54

    Varmapaikka meni?
    Taktikointi unohtui, Seppäsen olisi pitänyt lähteä mukaan ja sitten jäädä jonkin ajan kuluttua pois terveydellisiin syihin vedoten.

  6. Niina Meriläinen 9.6.2009-09:06

    Minäkin olen mukana Vasemmistoliiton uudistamiseen. On erittäin tärkeää ettemme vello menneessä ja iänikuisessa 60-luvun kaihossa. Punavihreän vasemmiston tulee olla myös meidän akateemisten pätkätyöläisten ja puolue, joka ei myy itseään kapitalistiselle valtapelille, vaan katsoo tulevaisuuteen nuorilla silmillä. Puolueen kosmeettiset muutokset eivät pitkälle auta vaan meidän pitää tarjota oikea vaihtoehto vanhentuneelle organisaatiolle ja politiikalle. Nuoret ja meidän ajatukset esille ja käyttöön.

  7. kalervo 9.6.2009-09:39

    Uusin toisessa keskustelujänteessä olevan kommenttini. Ilmoittaudun takuuvarmaksi ääneksi – paluuäänestäjäksi – jos ryhdytte tekemään uutta vasemmistolaista politiikkaa. 1/2700 nyt puuttuneista siis valmiina…

  8. Arja Ryhänen 9.6.2009-10:07

    Teesisi ovat ehdottoman kannatettavia ja olen täysillä ajatustesi takana. Yksi pikku MUTTA. Tämän päivän viiskyt plussat elävät ajassa myös eikä heitäkään tule unohtaa. Sanoo tämä 52 vee 🙂

  9. Mari Koistinen 9.6.2009-10:23

    Hyvä Paavo! Täältä löytyy ahkeria käsipareja uudelle Vasemmistoliitolle. NYT!

  10. Mikko 9.6.2009-10:29

    Niinpä. Puolueessa monet tuntuvat olevan vain huolissaan siitä, että protestiäänet menevät persuille. Ajattelutapa on syvästi virheellinen.

    Emme kaipaa protestiääniä.

    Tarvitsemme ääniä, jotka annetaan sen takia, että puoluee tekee hyvää politiikkaa.

  11. pinewood 9.6.2009-10:45

    Niinpä…Toivottavasti Eskon messiaaksijulistus ei koidu Paavolle kuolemansuudelmaksi.
    Mielestäni Vasemmistoliitto on sen verran uusi pulju, ettei “Uuuta” tarvita.
    Punavihreä arvopohja lienee ainoa realistinen, olkoon perSu vain työväenpuolue…

  12. Sari 9.6.2009-11:32

    Kannatan Paavon ajatuksia. En kuitenkaan myöskään kaipaa nuoret/vanhat-vastakkainasettelua, vaan tiukkaa, iätöntä punavihreyttä. 40 v voi ajatella kuin 5 v tai kuin 95 v.

  13. Tapio Sipilä 9.6.2009-11:47

    Paavo kirjoittaa asiaa myös tämän 50+ -ikäluokan edustajan mielestä.
    Tässä tilanteessa saattaa olla yksi hyvä puoli. Enää ei tarvitse pelätä koko ajan, että joku osa kannattajista suuttuu ja jättää äänestämättä. Se tapahtui jo.
    Nyt siis voi ajaa jo prekaarien, työttömien ym. oikeasti köyhien ja sorrettujen asioita.

  14. Seppo 9.6.2009-13:04

    Suomentyöväen Puolue eli STP
    Olisi hyvä nimi ajamaan työtätekevien asioita, olisiko syytä harkita yhdistymistä?
    En muista olenko jo lähettänyt? Mutta tässä tulee ->
    Vasemmistoliitto, Sosiaalidemokraattinen, Kommunistinen, Sosialisti, Kommunismi siinäpä nuo sanahirviöt joita suomalaiset äänestäjät karttavat.
    Historiaa syvemmin tikulla kaivamatta, Vasemmistoliiton nimellä ei tulla politiikkaa eteenpäin viemään olivatpa ohjelmat ja tavoitteet millaisia tahansa.
    Vasemmistoliito tulee surkastumaan pienen sisäpiirin kuppikunnaksi, joka ei tulee saamaan asioitaan julkisuuteen minkään kanavan kautta.
    Vasemmistoliitto ja STP yhteen?
    Oikea yhtenäinen Suomen Työväenpuolue on perustettava nopeasti, työväenpuolueen nimen on jo Kokoomus kokeillut, markkinoinut ja todennut, että nimellä on vetoa.
    Mikäli Vasemmistoliitosta ei löydy muutoshalukkuutta tuoda työväestöä koskevia asioita oikella nimellä esiin saattaa käydä niin kuin useasti käy, että nopeat syövät hitaat.
    Eläkeläisten määrä lisääntyy, samalla lisääntyy pienituloisten määrä, eläkeläiset ovat mieleltään ja perinteiltään työläisiä, heidän on helppo samaistua työtätekevään kansan osaan ja äänestää Työväenpuoluetta, joka ajaa kaikkien pienituloisten ja huono-osaisten asioita, joille kaikki puolueet ovat luvanneet leveämpää leipää, mutta käytännössä katteettomat lupaukset ovat vain lisänneet köyhyyttä.
    Mihinkä velkarahaa käytetään?
    Mihinkä johtaa lainarahalla maksetut suuret palkat, jotka lisättynä tuotteen loppuhintaan nostavat tavaroiden hinnat sellaiselle tasolle, että köyhät eivät niitä kykene tuloillaan ostamaan.
    Eläkeläisiä on niin paljon, että seuraavissa eduskuntavaaleissa heidän äänillään ratkaistaan ”suuria” asioita.
    Suomen Työväenpuolueen on helppo tuoda esiin/julkisuuteen sellaisia asioita, jotka ovat eismerkiksi johtaneet nykyiseen finanssi-/talouskriisiin.
    ( Vasemmistoliiton nimissä samat asiat katsotaan vain aiheettomiksi arvosteluiksi)
    Palkkatyö ja Pääoma < ~> Työväenpuolue ja Kultapossukerho.
    Eiköhän jako ole aika selvä?

  15. Matti 9.6.2009-13:16

    Kaikki taktikointi ja vippaskonstit pois. Se on keinottelua. Esko (yli 50)kykyeni analysoimaan ja elämään ajassa. Tutkimaan “totuutta”. Kun puolue tietää mitä se haluaa, se voi olla myös selkeä ulospäin. Kiitos Eskolle ja menestystä Paavon kaltaisille ajatuksille.

  16. Sanna Raudaskoski 9.6.2009-13:21

    Eihän demokratian tarkoitus ole pitää olemassaolevia puolueita hengissä vuosikymmenistä toiseen! Käsittääkseni ihmiset saavat äänestää ketä äänestävät, ilman että heidän tarvitsee huolehtia, pysyykö joku puolueorganisaatio hengissä. Sosialistiset puolueet voivat onnitella itseään siitä, että ne asiat, joita he aikoinaan lähtivät ajamaan, löytyvät itsestäänselvyyksinä nykyään myös ns. porvaripuolueiden puolueohjelmista. Jos vanhakantaiset vasemmistopuolueet ovat tulleet tiensä päähän, se tarkoittaa vaan sitä, ettei ole tarvetta enää tämäntyyppisille puolueille. Ei muuta kuin iloiset hautajaiset nykymuotoiselle Vasemmistoliitolle ja ilman paineita tekemään sellaista politiikkaa, mitä tämän päivän yhteiskunnassa tarvitaan.

  17. Kili 9.6.2009-13:49

    “Vasemmistoliitto” -nimi on aikansa elänyt. Siinä on omituinen Neuvostoliitto resonanssi.
    Nouskoon “Uusi Vasemmisto”!

  18. late 9.6.2009-14:07

    HYVÄ KOMENTTI VASEMMISTON NYKYTILASTA,MYÖS E.TUOMIOJA OTTAA OIKEAN SUUNTAISTA LINJAA!

  19. Jugi 9.6.2009-14:08

    Väkevää sanaa! Tämän maan politiikka kaipaa uusia tuulia ja kasvoja, ihmisiä jotka eivät ole vaan poliitikkoja vaan aitoja kansan edustajia. Nykypäivän politiikassa on liian vähän suorasanaisuutta ja keskitytään liian paljon oman nahkan pelastamiseen. Tsemppiä Paavo!

  20. Vesa Puuronen 9.6.2009-14:47

    En minäkään usko että messiaalle (voidellulla kuninkaalla) vasemmisto(liitto)a pelastetaan. Pikemminkin pitäisi päästä pois jumaluskosta, joka on johtanut puolueen uskomattoman rämettyneeseen tai homehtuneeseen tilaan. Ensin jumaloitiin lääketeollisuuden nykyistä edusnaista ja sitten oululaista kansanedustajaa. Uutta jumalaa ei tarvita vaan sen asian tunnustamista, että vasemmisto ei tiedä missä tämä yhteiskunta on, eikä sitäkään mihin sen pitäisi ollaa menossa. On turha kuvitella että nuoret jotenkin automaattisesti olisivat paremmin perillä tämän maailman menosta. Joissakin suhteissa voivat ollakin arkielämän tasolla mutta se ei riitä vaan tarvitaan myös vakavaan tutkimukseen ja analyysiin perustuvaa tietoa. Sitä voi olla niin nuorilla kuin vanhoillakin.
    Paavo Arhinmäen mahdollisuudet toimia puolueen uudelleen nostajana ovat melko hyvät, koska häneen luotetaan laajalti niin puolueessa kuin sen ulkopuolellakin. Mutta jos hän jatkaa typerien nyrkkeily- ja jalkapallovertaustensa käyttöä häneltäkin katoaa uskottavuus yhtä nopeasti kuin nykyiseltä puheenjohtajalta. Vertauksia voi käyttää mutta mieluummion sellaisia, joissa on jotakin sellaista että ne saavat ihmisen oivaltamaan asian uudella tavalla. Siksi tarvitaan uusia vertauksia tai metaforia eikä vanhoja. Jos uusia ei keksi on parempi puua ilman vertauksia.

  21. Seppo 9.6.2009-15:08

    “Sosialistiset puolueet voivat onnitella itseään siitä, että ne asiat, joita he aikoinaan lähtivät ajamaan, löytyvät itsestäänselvyyksinä nykyään myös ns. porvaripuolueiden puolueohjelmista.”
    ed. kommentti:
    Niin löytyvät, mutta teot eivät vastaa asioita, joita ohjelmissa luvataan.
    Voi sanoa suoraan, että oikeisto kusettaa kansaa.

  22. Pia Lohikoski 9.6.2009-15:15

    Hyvä Paavo! Uusia kasvoja ja vanhoja kasvoja tarvitaan, etenkin innokkaita ja toimeliaita uudistajia. Allekirjoitan teesisi, paitsi idealismin kuitenkin korvaisin materialismilla 🙂 Kysehän on varsin materiaalisista asioista, kuten pätkätyöntekijöiden ja kaikkien muidenkin duunareiden, työttömien, eläkeläisten ja opiskelijoiden jokapäiväisestä leivästä. Ja järjestelmäkritiikki voisi olla ihan selkeesti kapitalismikritiikkiä ja tähän keskusteluun haluan minäkin osallistua. Kannatan ehdotustasi pikaisesta hihojen käärimisestä!

  23. Juho 9.6.2009-15:28

    Jos juttelee kenen tahansa kanssa työelämästä, niin se on samaa ruuvinkiristystä ja ihmisten halveksuntaa yliopistoilta mainostoimistojen ja konsulttitoimistojen kautta tehtaisiin asti. Kuten myös yrittäjinä yhteiskunnan ulkopuolelle heitetyillä kampaajilla tai projektitutkijoilla.

    Näiden ongelmien problematisointi ei onnistu oikeistoilta tai vihreiltä, jotka eivät pysty ymmärtämään saati sitten muuttamaan niitä. Vasemmisto on ne artikuloinut ja pystyisi, jos sen retoriikka ja jatkuvalta kommunismilla pelottelemiselta ehtisi puhutella aidosti näistä asioista. Perussuomalaiset kun populistien tavoin kääntävät asiat taas usein vielä heikommassa asemassa olevien syyksi ja keskittyvät populismiin ja vielä heikompien kampittamiseen.

    Ihmiset ovat kyllästyneet perinteiseen itsensä tarpeettomaksi tehneiden suurpuolueiden politiikkaan, nyt tarvitaan muutosvoimaa.

    Vasemmistolla sitä on, kunhan se kommunikoidnaan ja tuodaan työpaikoille.

    Uskon, että Paavo olet oikea henkilö antamaan vasemmistolle sen tarvitsemat tuoreet kasvot ja tarpeelliset muutokset asioiden tekemisessä. Ei se tietenkään yksinään mihinkään riitä, mutta ilman sitä en ymmärrä miten muutenkaan tilanne voitaisiin kääntää.

  24. Susanna Rutqvist 9.6.2009-15:30

    hyvä hyvä. tällä hetkellä kuilu siirtyä vasemmistonuorista puolueeseen (tiedän, vanu ei varsinaisesti tee puolueen nuorisotyötä) on melkoinen. en varmaan ole ainoa 30+ henkilö, joka vasemmistonuorista eläkkeelle siirtymisen jälkeen on kokenut lähinnä hapuilevansa pimeässä. mainitsemiesi asioiden lisäksi puolue kaipaa myös kipeästi “me” henkeä, jolla saataisiin myös innokkaat vanhat nuorisotoimijat mukaan aktiivisemmin.

  25. Kimmo 9.6.2009-15:37

    Rehellinen, aito ja kuunteleva (keskusteleva!), eikä mikään vaaleanpunaisesti syyllistävä omatunto. Vasemmiston pitää uskaltaa.

    Taitaa olla 10 vuotta siitä kun lopetin aktiivisen toimintani vasemmistoliitossa, koska nuorena, akateemisena radikaalina siellä ei ollut tilaa toimia – puolueen sisäinen kitka ja vastarinta tappoi kaiken halun toimia. Ja tähän on päädytty.

    Mutta vielä on tämä pienyrittäjä valmis liittymään punavihreään rintamaan joka kulkee rohkean reunassa.

  26. pohjoisen duunari 9.6.2009-16:33

    Harmi, että Seppänen meni sanomaan sinuaa messiaaksi. Et sinä sellainen ole – ei kukaan ole. Jos Martti päättää lähteä puoluejohtajan tehtävistä ja sinut valitaan tilalle, niin toivottavasti jatkatte vahvaa yhteistyötä. Mara on tolkun mies, joka on pitänyt puoluetta pystyssä äärimmäisen vaikeina aikoina. Ja jos sinut valitaan, niin muista Vasemmistoliiton vahva asema Pohjois-Suomessa ja toimia aina tämä fakta mielessä. Helsinkiläisiä aina pitää tästä muistuttaa, ettei totuus unohtuisi 🙂

  27. Anna Mikkola 9.6.2009-16:38

    Paavo, sinulla on tukeni puolueen puheenjohtajaksi. Vasemmistoliitossa pitää tehdä sama, mitä aikanaan teimme nuorisoliitossa.

    Sinusta on puhuttu pitkään puolueen uuden linjan kasvona ja jonkinlaisena pelastajana. Olen pyrkinyt hieman toppuuttelemaan innokkaimpien nuorten menoa, ja muistuttanut juuri siitä mistä sinäkin tässä – kukaan ei tee sitä yksin.

    Toinen puoli asiasta on se, että minusta on kohtuutonta latoa sellaiset odotukset yhden ihmisen harteille ja sitten seistä sivussa katsomassa että onnistuuko se.

    Vasemmistoliiton uudistamisessa työ on suuri, raskas ja varmasti ajoittain kipeä. Siksi puolueen puheenjohtaja tarvitsee myös aktiivisen ja varman tuen toiminnalleen. Joukon uudistavia ja eteenpäin katsovia ihmisiä puolueen johtoon. Heitä Vasemmistoliitosta löytyy kyllä, kunhan on rohkeutta heidät valita.

  28. Matti Tohka 9.6.2009-16:53

    Kaikista oleellisin kysymys on, että vasemmistoliiton idea on hukassa. Sen löytämiseen pitää olla nyt kärsivällisyyttä ja viitseliäisyytä.
    Ei riitä, että käydään hyviä vaalikamppailuita ja nostetaan esiin hyviä tyyppejä.
    Pitää olla ohjelma, joka vastaa sitä, mitä ihmisten enemmistö kaipaa. Ja sitten pitää esiittää se uskottavalla tavalla.

  29. Ville Parkkonen 9.6.2009-17:31

    Kettu pentele! Eli mitä uutta?

  30. Reijo Korhonen 9.6.2009-17:31

    Paavo puhui asiaa. 2000-luvulla vasemmistoliiton kannatus ei ole noussut kuin Viestintäliiton liittokokouksessa vuonna 2009. Kannatus nousi 25 prosentista 29 prosenttiin, joskus jotain positiivistäkin. Puolueen ilme on ollut liian teoriittinen ja kansanomaisuus on puuttunut. Nyt tulee saada nuoria ja uusia kasvoja mukaan sekä ilmeeseen kunnon ripaus populismia. Ei muuta kuin uuteen nousuun.

  31. voisiko olla 9.6.2009-18:46

    Minä luulen, että moni aiemmin vasemmistoa äänestänyt siirtyi nyt Soinin leiriin, eikä jäänyt katselemaan kun kotimaasta yritetään tehdä monikulttuuri”onnelaa”.
    Olen täällä Helsingissä tehnyt saman huomion uudelleen ja uudelleen vuosien varrella Vasemmistoliiton tilaisuuksissa. Kun (ikääntyvä) porukka tilaisuuksissa ottaa puheeksi huolensa maahanmuutosta, seuraa vaivautuneita ilmeitä ja “ei tästä saa keskustella”-reaktioita vas. liiton poliitikoissa.

  32. Piita Kiviaho 9.6.2009-18:53

    Jee, hyvää tekstiä. Messias-termin käyttö kohdallasi kuulostaa kieltämättä turhan paatokselliselta, mutta on totta, että olet loistava ja konkreettinen esimerkki Uudesta. Tukea ja tsemppiä.

  33. Seppo 9.6.2009-19:02

    Ehtoota 09.06.2009 klo noin 19.00
    Vaimo pelaa jotakin kukkapeliä, minä ??v. mietin vielä ”tulevaisuutta”.
    Puolueen uudistuminen ei ole mikään ihmisen ikään liittyvä asia.
    Eri-ikäiset ovat samanarvoisia ja tasavertaisia.
    Itse hankitut ”vaatteet ”ovat sopivimpia, kuin toisten antamat.
    Koko elämä sisältää politiikkaa halusipa sitä tai ei, mitä vanhempi ihminen, sitä enemmän hän on joutunut sietämään politiikkaa.
    Poliittisilla päätöksillä vaikutetaan tulonjakoon, tuloerot ovat kasvaneet ja köyhyys on lisääntynyt, kuinka kaunan joudumme vielä sietämään sietämätöntä politiikkaa?
    Eläkeläisillä aika alkaa olla vähissä, mutta he voivat olla vielä se voima, jolla voidaan seuraavissa eduskuntavaaleissa murskata ahneen rahavallan sietämätön politiikka.
    Ps. paljonko silloin on eläkeläisiä?

  34. Markus Koljonen 9.6.2009-19:03

    Kannatettavia tavoitteita, mutta mitä oikeasti uutta nämä toteutuessaan toisivat poliittiselle kentälle? Minusta ehdotuksesi kuulostaa lähinnä Vihreiltä, ellei duunareita lasketa mukaan. Ja miksi puolueen pitäisi maalata itsensä jonkin tietyn ryhmän edun ajajaksi? Kuka silloin puhuu niistä joiden oma ääni ei kuulu? Minäkin olen idealisti ja uskon että Vasemmistoliitto pystyy tästä kanveesista nousemaan. Mutta se vaatii vielä tässäkin esitettyjä ajatuksia perusteellisempaa uudelleenkelausta.

  35. Timppa 9.6.2009-19:52

    Ei tarve vasemmiston olemassaoloon ole mihinkään kadonnut ja Vasemmistoliitto on nimenomaan hyvä nimi siitä kertomaan. Jos jollakin on asenneongelmia jonkin assosisaation takia, niin omapahan on ongelmansa. Rakennustyömailla on käynnissä viimeisenkin kotimaisen työvoiman vaihto virolaiseen ja venäläiseen eikä kukaan tunnu piittaavan. Samalla alalla pimeän työvoiman valvontaan – joka on ollut puutteellinen jo aiemmin – kohdistettuja varoja vähennetään. Verotulojen menetys jo noista kahdesta seikasta johtuen lienee miljardeja. Että ei nyt unohdeta perinteistäkään työväkeä prekariaatti huumassa. Sitäpaitsi, maalarithan ovat aina olleet pätkätyöläisiä.

  36. Globaalipeikko 9.6.2009-19:52

    "Meidän pitää uskaltaa ja pystyä haastamaan se sääntelemätön globaalikapitalismi, joka on ajanut Suomen ja koko Euroopan lamaan." Ensin halutaan takaisin sääntelytalous tai ainakin nähdään se isona petona. Miksi?

    Sitten puhutaan perään uudesta vasemmistoliitosta, vaikka sääntelytalous on taaksejäänyttä aikaa. En yhtään ihmettele, miksei kansa äänestä vasemmistopuolueita. Pienyrittäjien tukeminen ja sosiaalijärjestelmän uudistaminen on tervettä puhetta. Annetaan pienille yrittäjille mahdollisuus luoda työpaikkoja ja pätkätyöläisille mahdollisuus elää ilman tukien katkomista esimerkiksi kansalaispalkan avulla.

    Samoin vasemmistoliiton pitäisi profiloitua enemmän pienten työtätekevien ihmisten puolueena eikä kommunistiänkyröiden kateuspuolueena tai suojatyöpaikkana.

    Esko Seppäsen lopettaminen pelasti Vasemmistoliiton pahemmalta laskulta, koska Esko edustaa juuri sitä vanhaa kommunisminaikaista tuulahdusta, jota ei kaivata uudessa Vasemmistoliitossa. Vaikka jotkut olisivat vanhasta muistista äänestäneet Eskoa, niin uusia äänestäjiä ei tule niin kauan, kuin vanhoja änkyröitä näkyy.

  37. Niko 9.6.2009-21:44

    Kuten jo muut arvon kommentoijat ovat päässeet asian ilmaisemaan, on Vasemmistoliitto nimenä kyseisen, allekirjoittaneellekin rakkaalle, puolueelle syöpä. Moni ei varmastikaan ymmärrä, ettei kys. puolue ole kommunistinen vaan päin vastoin, demokratiaa on lisättävä. Paavon sanoissa "Meidän pitää uskaltaa ja pystyä haastamaan se sääntelemätön globaalikapitalismi, joka on ajanut Suomen ja koko Euroopan lamaan.", on ideaa. Kyseessähän on Vasemmistoliitolle mainio iskun paikka, johon on tartuttava ehdottomasti. Pistä Paavo asialle, itse ei perässä tarvitse mennä!

  38. satunnainen äänestäjä 9.6.2009-22:07

    Toivottavasti uusi vasemmisto(-liitto) huomio ohjelmassaan myös tietoyhteiskunnan kehittämisen. Piraattipuolue voi pyyhkäistä varsinkin punavihreät miesäänestäjät, jos vasemmalla ja vihreissä suhtaudutaan tekniseen kehitykseen negatiivisesti ja taaksepäin katsoen.

  39. Jukka Siltala 9.6.2009-22:40

    Paljon asiaa uudistumisesta, sitä tarvitaan! Vanhoista, negatiivissävyisistä mielikuvista on päästävä eroon. Paavo keulille ja muut rinnalle tekemään. Tästä suosta voimme nousta vain yhdessä! Vaalivalvojaisissa, heti tappion jälkeen, alkoi uusia ideoita syntymään. Keskustelu oli hyvää ja uutta luovaa. Itse toin esille sitä mitä Susanna R on tässä ketjussa jo kirjoittanut. Täytyy saada meidät kolkytplus-ikäiset mukaan. Vanun jälkeen jää hieman tyhjän päälle. Tässä ikäryhmässä(n. 30-45) olisi valtava voimavara, kunhan heidät vaan saadaan mukaan. Kokemustakaan ei saa unohtaa, sillä vanha koira ei voi oppia kuin uusia temppuja. Vai voiko?
    Tappioon on reagoitava heti! Jonkinlainen avoin keskustelutilaisuus pystyyn välittömästi. Kentällä odotetaan miten puolue vastaa tappioon. Nyt kenttäväki on “herkkänä”. Lomien jälkeen kukaan ei enää muista mitään!
    Mukana ollaan!

  40. Demari 9.6.2009-22:54

    Vaalit menivät sekä demareilta että vasemmistoliitolta penkin alle. Syömme molemmat samalta lautaselta. Eikö olisi nyt korkea aika aloittaa neuvottelut yhden suuren vasemmistopuolueen luomiseksi tähän maahan? Ei niin, että Vasemmistoliitto sulautuu demareihin, vaan neuvoteltaisiin molemmille kelpaa ratkaisu. Ideologiset erot ovat oikeasti minimaalisia. Ensi vaaleihin mentäisiin jo yhdessä ja kas olisimme suurin puolue. Radikaali ajatus, mutta nyt tarvitaan oikeasti tosi kovia toimia, että tästä päästä eteenpäin.

  41. Yrjö Rosendal 9.6.2009-23:04

    Tietenkään puolueen voitto tai tappio ei riipu yhdestä henkilöstä. Kuitenkin puheenjohtaja on aina puolueen toiminnan ja näkyvyyden kannalta tärkeä henkilö. Vaikka erityisestä messiaasta ei pidäkään lähteä haaveilemaan. On kuitenkin selvää, että Korhonen on pahasti epäonnistunut puheenjohtajana ja olisi nyt todella kiireesti vaihdettava puheenjohtajaa. Puolue on nyt koomassa ja se on virvoitettava nopeasti ennen kuin on liian myöhäistä pelastaa henkitoreissaan oleva potilas. Korhoselle varmaan löytyy muita tehtäviä. Uskon, että Paavo hoitaisi puheenjohtajan homman paljon paremmin. Väärä kunnianhimo ei saisi nyt estää Korhosta tekemästä välttämättömiä johtopäätöksiä omista mahdollisuuksistaan.

  42. Pekka Buttler 9.6.2009-23:32

    Paavo puhuu asiaa, mutta linjausten, kantojen ja aatteiden taakse tarvitaan myös puoluekoneist jolla on halua, tahtoa ja voimaa viedä yhdessä sovittuja tavoitteita eteenpäin. Sitä Vasemmistoliitolla ei tällä hetkellä ole. Ei skarppi pää tee paljoakaan ilman vahvoja käsiä.

  43. Ville Aarresuo 9.6.2009-23:38

    Messias-termi kalskahtaa tietysti ikävältä, mutta kyllä puolue tarvitsee uutta ääntä. Korhosessa ei ole varsinaisesti ollut mitään vikaa, mutta vasemmiston sanoma ei kyllä ole tavoittanut kansaa. Nuo Paavon "uudet" linjanvedot ovat itsessään loogisia ja kannatettavia, mutta pitäisi varmasti pohtia nimenomaan sitä, miten ihmisille saadaan asiat viestitettyä.

    Millä tavalla pystyttäisiin olemaan hieman terveellä tavalla populisteja, kuitenkin ilman valheellisuutta tai vääristelyä? Tämä ei varmasti tarkoittaisi periaatteiden myymistä. Kuten Paavo, olen myös pitänyt itseäni idealistina, mutta onko tässäkin ajattelutavassa tarkastelun aihetta? Karkottaako idealismista puhuminen sellaisen äänestäjän, joka ajattelee vasemmistolaisittain, mutta ei "kehtaa" olla vasemmistolainen.

    Jollakin yksinkertaisella tavalla pitäisi saada ilmi oikeiston ja vasemmiston todellinen ero, kuitenkin siten, että äärilaitojen väliin jäävä iso massa ei pelästy meitä "kommareita" ja raapusta jälleen kerran lappuunsa sen siistin nuoren miehen tai naisen numeroa, joka puhuu niin sujuvasti siitä, kuinka menestys on kaikkien saavutettavissa.

  44. Katri Järvi 9.6.2009-23:57

    "Paavo keulille ja muut rinnalle tekemään. Tästä suosta voimme nousta vain yhdessä!" Hommia nyt ainakin riittää meille kaikille, 1,5 vuotta herätellään ihmisiä, eikä lannistuta.

  45. Anni Järvinen 10.6.2009-00:46

    Hyvää settiä, tukea löytyy täältäkin! Miusta pelkkä poliittisen linjan terävöittäminen ei riitä, vaan tarvitaan reippaita uudistuksia myös puolueen jähmeään organisaatioon. Vaikka ois miten hyvät teesit ja keulakuvat, niin ei tule mitään, jos samalla ei uudisteta toimintatapoja ja kuunnella jäsenistöä.

  46. Kaitsu 10.6.2009-01:18

    Taksirenki Oulussa ilmaisi asian minulle taannoin jotakuinkin seuraavasti: Vasemmistoliitto on viime aikoina keskittynyt pelkästään kaiken mahdollisen vastustamiseen ilman että itse olisi ehdottanut oikeastaan mitään varteenotettavaa tilalle… siksippä hänenkin ääni menee kaupunkilaisena duunarina kokoomukselle. Ehkäpä näinkin… mediahan näitä ajatuksia ihmisten päähän luo. Nyt tarvittaisiin puoluetta vetämään henkilö, joka osaa ja uskaltaa olla esillä tuomassa julki (toivottavasti hyvin pian)uudistuvaa vasemmistopolitiikkaa. Paavo is the man!

  47. ERKKI RANTAMÄKI 10.6.2009-02:19

    Helsingin sanomissa oli hyvä mielipide, jonka haluan liittää tähän kommentti- palstaan. Se kuvaa mielestäni hyvin nykyistä tilannetta koko vasemmiston kentässä: "Ihmiset näköjään alkavat kyllästyä siihen, että vasemmisto omii heikosti toimeentulevat, mutta ei hallitusaikanaan kyennyt tekemään mitään konkreettista heidän puolestaan. Kun aatteen teoria ja käytäntö ovat näin kaukana toisistaan, ymmärtävät huijauksen lopulta äänestäjätkin".

    Mitä todella konkreettista esimerkiksi ihailtu Suvi-Anne Siimes teki sinä aikana kun Vasemmistoliitto istui hallituksessa? Kiillotteliko hän siellä lähinnä kynsiään kuten ainakin näyttää jos vilkaisee Helsingin Sanomissa Tiistaina 09.06.2009 julkaistua valokuvaa! Ei ruman naaman näytteleminen työpaikoilla ja asuinalueilla ja iänikuinen kaiken vastustaminen ja suoranainen saboteeraaminen kuin mitä esimerkiksi Metalliliitossa tapahtui vastikään TEAM – hankkeen kaatamisen yhteydessä lisää uskottavuutta, sanotte te VASEMMISTOUSKOVAISET sitten mitä hyvänsä!

    Nouskaa nyt jo pois sieltä 1950 – 1960 – lukujen juoksuhaudoistanne ja alkakaa vihdoinkin elää tätä päivää jota värittää muun-muassa se että Suomessa on tällä hetkellä yli 700.000 köyhää! Siinä on teile työsarkaa ihan tarpeeksi!

  48. Vesa Kupari 10.6.2009-04:52

    Moi Paavon pika-analyysi vaalituloksesta osuus aika lailla oikeaan. Vanhat "vasemmistolaiset" totuudet, samoin kuin uudet muotivirtaukset on uskallettava kyseenalaistaa ja hahmottaa nykynuorisolle ja tietenkin muillekin relevantteja teemoja. Olen ollut puoli vuotta (!) vasureiden toiminnassa ja täytyy sanoa, että aikamoista näpertelyä tämä on ollut – menneisyyden teemoilla! Yritän omat ajatukseni kekoon kantaa. Pelkkä johdon vaihto ei johda mihinkään, kuten vasureillakin on nähty. Terv. Vesa Cu.

  49. Arja Ryhänen 10.6.2009-09:12

    Luin tänä aamuna Vasemmistonuorten vaatimukset Vasemmistoliiton uudistamiseksi ja oikeastaan aika hämmentyneenä tässä istun ja mietin, mitä uutta nuorilla oli poliittiseen kenttään tarjota. Ärähtelyä, vaatimuksia, vastustusta.

    Liityin Vasemmistoliittoon, koska mielestäni se on ainoa puolue tässä maassa, joka ajaa inhimillisen elämän oikeutta kaikille. Ja mielestäni inhimillisten olojen parantaminen on ollut koko vasemmistolaisuuden ideologian peruskivi aikojen alusta.

    Itse näen, että muuttuakseen puolueen on avattava silmänsä näkemään yhteiskuntamme muuttuva rakenne ja sopeutettava toimintansa siihen, eikä julistaa teesejä, jotka samankaltaisuudessaan eivät puolueita toisistaan erota. Kuuden prosentin kannatuksella Suomen vasemmisto ei maailman globaalitaloutta kykene pysäyttämään eikä muuttamaan taloudellisia valtasuhteita. Minusta tärkeintä olisi palata takaisin ihmisten pariin ja miettiä, mistä ihmiset yhteisöllisyytensä ja itsensä hakevat.

    Vasemmistolaiset voivat hamaan elämän tappiin asti taistella työpaikkojen ulkoistuksia vastaan, mutta todellisuudessa päätökset tehdään muualla. Sen sijaan, että energia käytetään tuulimyllyjen taistelua vastaan, lähtisin miettimään, mitä voisimme tehdä tässä muuttuvassa maailmassa. Tänä päivänä yksilö hakee yhteisöllisyyttä mitä moninaisimmista asioista riippuen elämäntilanteesta ja kiinnostuksen kohteista eikä yhteisön vaihtaminen ole vieras asia, kun olosuhteet muuttuvat.

    Minusta juuri tämänkaltaisessa toiminnassa näen koko uuden poliittisen ajattelun siemenen. Verkostoidutaan. Tehdään erilaisia asioita. Ollaan jäseniä meille sopivissa ryhmittymissä. Näillä ryhmittymillä tarkoitan ennen kaikkea kolmannen sektorin toimijoita. Niitä, jotka syntyvät ja kuolevat aidosti tarpeen mukaan. Perusrakenteet yhteiskunnan tulee pystyä järjestämään: ilmainen koulutus, ilmainen perussairaanhoito jne. Esim. uusilla asuinalueilla nuorten perheiden kansoittamissa yhteisöissä on tärkeää antaa tukensa vanhempainyhdistyksille, joiden toiminta muuttuu sitä mukaa kuin perhetilanteet muuttuvat. Tuetaan ja olla mukana toiminnoissa, jotka koskettavat meidän arkeamme ja ajamme niitä asioita, joissa huomaamme epäkohtien olevan. Työttömien, mielenterveysongelmaisten, huumeiden käyttäjien, yksinäisten, yksinhuoltajien yms. yhdistysten toimintaa. Näen kolmannen sektorin toiminnan monessa suhteessa mielekkäänä ja uskon myös sen työllistävään vaikutukseen. Raskaiden rakenteiden sijaan kannatan järjestelmiä, jotka on helppo sopeuttaa muuttuviin olosuhteisiin ja uudistaa tarpeen niin vaatiessa.

    Minusta Vasemmistoliiton on nyt kyettävä tekemään strategia, joka poikkeaa täysin muiden puolueiden strategiasta. Lähdetään avoimesti tukemaan niitä toimijoita, jotka jo hommansa osaavat ja annetaan tilaa näille toimijoille. Minusta yksi hyvä esimerkki tällaisesta toiminnasta olisi, että Vasemmistoliitto avoimesti vaatisi, ettei Suomen Mielenterveysseuran SOS-auton toimintaa lopeteta vaan rahat toiminnan jatkumiselle täytyy jostain löytää ja tekisimme jotain konkreettista, että rahaa myös SOS-autolle saadaan. Tämänkaltaisia esimerkkejä on lukuisia, missä voisimme myös positiivista julkisuutta saada osaksemme. Kaikkea ei tarvitse itse osata ja tehdä. Joskus riittää se, että tukee niitä, joilla homma on jo hanskassa.

    Ymmärsiköhän kukaan teistä, mitä ajan takaa?

  50. Matti Nikula 10.6.2009-09:37

    uuden vasemmiston aika on nyt!uudistettava puoluetta radikaalisti,,vältettävä sosialismi kommunismi sanoja,,niitä kansa pelkää.puhuttava kansan kieltä, kuten soini tekee.oltava selvästi pienen ihmisen puolella ja kerrottava se!on profiloiduttava uudistajaksi eikä menneisyyden haikailuun. otettava aloitteentekijän rooli,

  51. Outi 10.6.2009-10:09

    Sinänsä, jos äänet menivät perussuomalaisten kannattajille, niin tervemenoa. Ei kannata puhua polvilleen lyömisestä, jos niitä ääniä ei onnistu eikä suostu kalastelemaan, eikä suostu muokkaamaan puoluetta maahanmuuttovastaiseksi. Joidenkin mielestä ihmisarvo ja ihmisoikeuksien puolustaminen on perin vasemmistolaista – joten siitä kannattaa todellakin pitää kiinni.

  52. Esko Sipilä 10.6.2009-10:32

    Yhteydenotto:
    Olen vasemmiston liiton kannattaja ollut nuoruudestani lähtien, silloinkien Sinä et ollut vilä syntynytkään, Mutta nuoruuttani en en ole unohtanut, mutta asisiaan, minulle ei ole niinkään suuri merkitys mistä mies on kotoisin, mutta jämeryys mitä Sinulta näyttää löytyvän on tärkeintä. En halua moittia Mattia, hän on karismaattinen hyvä niin, mutta tunnen hänet hänet läheltä, häneltä puuttuu se mitä johtajalta puuttuu, hän on myöskin pohjois-suomen ihminen, jonka mielestäni olisi pitänyt tuoda esille Pohjois-Suomen näkö kohdat, näin ei ole kuitenkaan ollut. Minun kannatukseni on täysin Sinun takana, mutta ota huomioon koko Suomi, myöskin Lappi, täällä on kuitenkin suurin osa väestöstä vasemmistolaisia ja hienoa porukkaa. Sinun on tultava kiertämään Pohjois-Suomea ja tekemään Itsesi ja mielipiteesi tunnetuksi, koska ne ovat mielestäni sitä mitä täällä halutaan. “Älä ole pelkästään Stadilainen” .Ole koko vasemmiston koko vasemmiston ihminen.
    Olen jo ikä ihminen, mutta haluan nuoruutta politiikkaan.
    Toivottavasti otat yhteyttä

    Toivoo Sipilän Esko

  53. Martti Juntunen 10.6.2009-11:10

    Bileitä perkele !!!!!!
    Jos uutta otetta etsivä vasemmistoliitto syleilee kaikenkarvaisia asioita ja nousee tunnetuksi marginaaliasioilla, niin kiitos ei. Biletyksen sijaan
    on keskityttävä ihmisten asioihin.Yleensä ihminen yrittää saada työtä tai päsee työhön ja perustaa perheen.Siinäpä sitä työtä riittääkin ja sosiaalipolitiikassa.
    Tietenkin nyt vasemmistoliiton kannattaa liipata viikate ja mennä kesällä heiniä niittämään, kyllä siellä ne perusarvon asiat nousevat mieleen kun hiki tulee ja porvaripaarmat purevat.Jätetään huumejutut ja
    “toinen toista”asiat vihreille ja ruottalaisille.
    Valitettavasti puoluetoimiston ja piirityöntekijöiden työnorganisointi ei ole kunnossa,pääasiassa välittävät toisilleen toisten tekemiä sähköpostiviestejä ja kenttä työ on unohtunut.Iso kysymys on, että miten saadaan puolueelle PUOLUESIHTEERI.
    Järjestökoneisto on rapautunut
    olipa puoluesihteerinä kuka tahansa.Vasemmistonuorten malli “pelottaa vielä enempi”.Ehkä sääntöjä pitäisi muuttaa siten, että niitä olisi kaksi, niin toinen voisi keskittyä kenttätyöhön.

  54. Seppo Ilmarinen 10.6.2009-11:34

    ????? *****
    Markkinatalouden nimissä on tehty pyramidi huijausta.
    Tavallisia hyväuskoisia työtä tekeviä ihmisiä on huijattu sijoittamaan rahansa käyrien, käppyröiden, erilaisten tunnusluku- ja tulosennusteiden perusteella epävarmoihin sijoituksiin.
    Finanssimaailman ahneet ja röyhkeät suuria rahamääriä hallitsevat pelurit ovat ohjanneet tätä rahankierrätys ja rahankeräys huijausta, sekä lypsäneet itselleen ja kavereilleen valtavia omaisuuksia.
    Poliittisilla päätöksillä ohjataan verotuksen kautta rahanjakoa, rahaa on ollut, mutta rahat on jaettu elvyttämään finanssikeinottelua.
    Nousukausi alkaa taas!
    Mikä nousukausi?
    Suuret rahat palaavat markkinoille ”vedättämään” hintoja ylöspäin.
    Ihmisille kerrotaan, että luottamus tulevaisuuteen on palautunut.
    Rahat pois ”tyhmiltä” jatkuu…..
    Kansa lama talkoisiin, laajapohjainen verotus se on >>
    Pyramidihuijausta parhaimmillaan kerätään pienituloisilta ja köyhiltä viimeisetkin sentit pois.
    Veroja kaikkeen mahdolliseen, asumiseenkin on liitetty kaikki mahdollinen verotus verojen päälle, omassa asunnossa ei pienituloinen pysty kohta asumaan, (kiinteistövero ym. nousee).
    Piiloverotusta kuten sairaala- ja terveyskeskus- ym palvelumaksuja korotetaan, mitäpä se on muuta kuin köyhiltä rahat pois ja samalla veronkevennystä suurituloisille.
    Veronkevennykset ja muut jakovarat, jakovarat, ja taas jakovarat suurituloisille, sitä on ohjannut oikeistohallitus ja oikeistoenemmistöinen eduskunta on päätökset nuijinut lakeihin.
    Hyväuskoisia äänestäjiä on taas kerran huijattu mainos markkinavoimien avustuksella, työväen puolueita kaikki sanovat olevansa, käytäntö kuitenkin on osoittanut, että huijarit ovat keräämässä rahoja kansalta, joilla maksetaan herrojen aiheuttamia finanssikriisejä, sekä niiden peittelyihin otettuja velkoja.
    Oletko mukana lama talkoissa, kuka sitä johtaa ja mihinkä rahat häviää?

  55. hapa 10.6.2009-12:04

    Toistelen vain sitä minkä jo varmasti tiedättekin; selkeä linja EU:n liittovaltioitumista vastaan karkoitti aika monta äänestäjää persuihin vaikka ei heidän politiikastaan muuten niin välittäisikään. Ihmiset tajuavat, että jos EU jatkaa nykyisellä kurssillaan Lissabonin-sopimuksen tyylisillä askeleilla, niin kaikki suomalaiset puolueet voidaan lakkauttaa turhina. Siksi moni koki, että on tärkeämpää saada kapuloita eu-oligarkkien rattaisiin, kuin äänestää sisäpoliittisin perustein.

  56. Seppo Ilmarinen 10.6.2009-13:22

    Martti Korhonen osoitti olevansa uuden suunnan näyttäjä.
    Kaikki ovat vastuussa huonosta menestyksestä, mutta vain hyvä joukkueenjohtaja kykenee ottamaan vastuun koko joukkueen puolesta ja eroamaan silloin, kun joukkue tarvitsee huonojen vuosien jälkeen uutta menestystä.

  57. Sarilinnea 10.6.2009-13:55

    Lohikosken ja Puurosen näkökulmat pommppas silmään, ihan ookoot. Ei muuta kuin katse eduskuntavaaleihin vaan!

  58. Jaakko 10.6.2009-13:55

    En usko, että “prekariaatti” -sana ja sen johdannaiset on sellainen, että siihen kovin monet samaistuisivat. Vaikka asia on tietysti tärkeä. Ihan perinteinen pätkätöistä puhuminen ja epävarmuus ovat kaikin tavoin puhuttelevimpia. Tällaisiakin yksinkertaisia seikkoja kannattaisi tarkkaan miettiä sitten tulevaisuudessa.

    Uskon, että vasemmistolle tulee olemaan vielä kysyntää. Kokoomus on pääasiassa, kiiltokuvasvenginsä ja hymypoikuutensa säilyttäneen puheenjohtajan lisäksi luvannut ihmisille kai lähinnä kahta asiaa. Toinen on verojen alennukset, tämähän vetoaa etenkin rikkaisiin, ja toinen (hieman paradoksaalisesti?) työ. Uskon, että monet äänestäjät ainakin uskovat näin. Kannattaa tämän suhteen olla silmä tarkkana – kykeneekö oikeisto oikeasti tarjoamaan lisää työtä ihmisille? Nyt ei ainakaan näytä siltä.

    Jos jälkimmäinen lupaus jää täyttämättä ja samalla peruspalvelut sekä inhimilliset työehdot leikataan minimiin, niin voi hyvin olla, että äänestäjille tulee pitkästä aikaa vasemmistoa ikävä.

  59. jrn 10.6.2009-14:22

    Heti kun Vasemmistoliitolla on muitakin ehdotuksia kuin “lisää muiden ihmisten rahaa kaikkeen mitä mieleen tulee” palataan asiaan. En muista milloin viimeksi olisin kuullut uuden, rakentavan idean suomalaiselta vasemmistolta.

    Onko uudesta vasemmistolaisesta taloudesta kuulunut vielä mitään? Kyselit sen perään joku postitus takaperin.

  60. Janina 10.6.2009-14:26

    Vihdoinkin! Olen odottanut vuosia koska on minun aikani löytää se vasemmistoliitto johon minä uskon. Nyt se on tullut!
    Unohdetaan toki paatoksellisuus, ja keskitytään asiaan. Pienen tulisi olla aina suurin voittaja. Onnea Paavo!

  61. ae 10.6.2009-14:38

    kyllä vahvemmalle vasemmistolle on suomessa (niin kuin muuallakin on ollut) selkeä tarve ja nyt on imagon puhdistamisen sekä selkeiden tavoitteiden asettamisen paikka. pesäeroa kommunismiin pitäisi selkeämmin ottaa ja tuoda esille pehmeämpiä arvoja. vasemmistoon kun yhdistetään asioita joita keskiverto suomalainen pitää vastenmielisinä. kommunistista järjestelmää koossa pitävät voimat kun ovat totalitarismi, huono ihmisoikeustilanne ja muut asiaan kuuluvat ilmiöt sekä puolueen johtoon kuulumattomien huonot elinolot.

  62. Marek 10.6.2009-16:13

    Kuten jo aiemmat kommenttit sen todistavat:
    On syytä onnitella vasemmistoa kun saa sille kuuluvan puheenjohtajan:)
    Ehdotan tsemppiä oikein uudessa ja vaativassa työssä, sitä ei kukaan pysty yksin tekemään, sitä kaikkea.
    Aiemmassa Sepon kommentissa STP:n ja Vasemmistoliiton yhdistämisessä kuuluu uuden ajan hyvät kaiut !!:)
    Sanoisin vielä ja ehdottaisin kuten Lenin että “Taide kuuluu kansalle”, joka ikisen hetken, ja aatteen aikana.
    Perjantaina kl 16.30 Arkadiankatu 3:n tsemppaamaan !

  63. Ira 10.6.2009-16:36

    Näin juuri, Paavo. Muutama seikka mietityttää. Ensiksi en ymmärrä, miksi osa tätä blogia kommentoivista pelkää “vihreyttä”. Tulevaisuudessa puolue, joka ei nosta ekologisia kysymyksiä osaksi politiikkaansa, ei pärjää. On fakta, että osa vasemmistohenkisistä äänesti mieluummin vihreitä juuri tästä syystä. Toiseksi halusimme tai emme, politiikka on henkilöitynyt. Ihmiset haluavat edustajan, johon tuntevat yhteyttä, voivat samaistua, luottaa tai ihailla. Stubbin kansainvälisyys vetoaa maailman kansalaisiksi itsensä laskeviin, Soinin suorapuheisuus ja ns. kansantajuisuus puhuttelee politiikkaan kyllästyneitä, jne. Ei ole tehokasta vain vastustaa henkilöitymistä. On ensin saatava kortit, jotta niillä voi pelin kääntää haluamaansa suuntaan.

  64. Tenh 10.6.2009-16:43

    Lykkyä pyttyyn! Nuorennusleikkaus ja nahkanluominen, niitä nyt tarvitaan. Vasemmistoliitto tarvitsee parempaa profiloitumista reiluksi heikomman puolustajaksi kasvotonta markkinavoimaa vastaan. Toivottavasti pääset puikkoihin pidemmäksi aikaa. Luottoa löytyy täältä suunnalta.

  65. Jani 10.6.2009-17:36

    Pelottavan hyvä kirjoitus.
    Politiittisen kentän toisella laidalla olevana, olen myhäillen katsonut vasemmistopuolueiden pienoista alennustilaa. Jos ja kun sinun suunnitelmat toteutuvat, niin Vasemmistoliitto lähtee varmasti uuteen nousuun ja se tasapainottaa koko systeemiä. Tsemppiä Paavo!

  66. Punavihreä 10.6.2009-17:59

    Ihme on tapahtunut! Olen vuosikyemmnten jälkeen kiinnostunut äärivasemmiston tilasta. Valmis olen palaamaan korpivaellukseltani vielä yli 60-vuotiaana uuden vasemmiston leiriin, mikäli aatemaailma vastaa ajatuksiani ja eettisiä vakaumuksiani. Luonnon ja maapallon suojelu. Kapitalismi- ja reaalisosialismikritiikki. Pienyrittäjyyden puolesta. Ihmisoikeudet. Eläinten oikeuksien kunnioittaminen. Tasa-arvo: maaseutu-kpki, Suomi-muu maailma, sukupuolten välillä, uskontojen ja rotujen välillä, homojen ja heterojen välillä, ikäryhmien kesken. Tietotekniikka kansaa palvelemaan. Kristilliset/sosialistiset perusarvot. Huumeidenvastaisuus. Muuten olen sitä mieltä, että Johanna Korhonen on kaapattava uuden vasemmiston leiriin ja leipiin.

  67. TT 10.6.2009-18:22

    Vasemmistoliiton tulee ehdottomasti ihan ensimmäisenä keskittyä imagonsa muokkaamiseen. Nykyinen on yleisen huvin kohteena jopa niidenkin keskuudessa, joiden olisi loogisinta puoluetta äänestää. Eli "seksiä" peliin, asiakysymykset tulevat siinä perässä sitten.

  68. Seppo Ilmarinen 10.6.2009-18:34

    ”Työväenpuolue” uudistuu, johtaja näyttää tien, jos suunta on oikea niin kansa seuraa. Ei pitkiä ohjelmia, positiiviset ja hyvät asiat ovat itsestään selviä. Riittää, kun sanoo puolustavansa pienituloisia, köyhiä, huono-osaisia ja heikommassa asemassa olevia, kaikilla käytettävissä olevilla lainmukaisilla keinoilla.

  69. Voisin kannattaakin... 10.6.2009-18:50

    …jos tuleva Vasemmistoliitto irtisanoutuu TÄYSIN kaikesta Neuvostoliiton/ keskushallintokommunismin ihailusta.

    ei Laaksoa ei Tiusasta ei Tennilää.

    En halua kuulla edes puolta sanaa diktatuurien ihailua. Jos tämä toteutuu, voin kannattaa tulevaa Vasemmistoliittoa.

  70. Lasse 10.6.2009-19:08

    Keskuspankkikriittisyyttä tarvittaisiin ja paljon uudelta vasemmistolta. Kaikki jotka osasivat ennustaa nykyisen talouskriisin vuosia sitten (Peter Schiff, Jim Rogers, Jeremy Grantham, jne.), kritisoivat erityisesti keskuspankkien toimia. Valuuttapolitiikka takaisin demokratian piiriin ja pois suuryrityksiä tukemasta!

  71. T.M 10.6.2009-19:54

    En ole koskaan äänestänyt vasemmistoliittoa mutta jos Arhinmäki tekee sen mitä lupaa niin kyllä täältä ääni irtoaa. Tähän maahan tarvitaan puoluetta joka ajaa niiden ihmisten asiaa jotka kaikki puolueet ovat hylänneet.

    On aivan liian paljon ihmisiä jotka on ajettu ahtaalle tai pudotettu kelkasta kokonaan. On suorastaan rikollista että mikään puolue ei välitä tästä ihmisryhmästä tippaakaan koska se ei ole mediaseksikästä. Demarit hylkäsivät perusduunarit ja vähäosaiset äänestäjänsä jo kauan sitten. Soini kiitti tilaisuudesta ja kasvatti puolueensa hetkessä mammutin mittoihin.

    Nyt on Vasemmistiliitolla mahdollisuudet samaan, kunhan puheiden sijasta tulee niitä ihan oikeita tekoja. Toivotan Arhinmäelle voimia, viisautta ja onnea matkaan.

  72. Esko Huotari 10.6.2009-20:08

    Jotakin uutta on nyt ilmassa. Jotakin sellaista, mitä olen odottanut vuosikymmenet. Vasemmistoliitto on ollut tuuliajolla jo pitkään. Puolueessa on ollut sellainen ajatus kannattajistaan, että kannattajat löytyvät puolueesta ja piiritoimistoista. Ehei, ei se vaan niin mene.

    Puolueen on lähdettävä oikeasti kansan pariin, mikäli meinaa saada äänestäjätkin liikkeelle. Tämän todisti Timo Soini. He menivät suoraan kansan keskelle toreille, kuppiloihin ja kaikkialle, missä pienet ihmiset liikkuvat. Pienillä syrjäisimmillä kylilläkin. Ei siellä vaan Vasemmistoliiton porukoita kulkenut. Persut olivat Kuusankosken lakkautetun tehtaan työntekijöidenkin joukossa. Puhuivat mitä puhuivat, mutta se kannatti. Ei sielläkään Vasemmistoliiton porukkaa näkynyt.

    Vasemmiston tulee irtisanoutua ammattiyhdistyksen kahleesta ja kuunnella suoraan duunareiden mielipiteitä, ei liiton. Nyt liitot ovat miehittäneet Vasemmistoliitonkin omilla änkyröillään. Liitot eivät ole aikoihin kuunnelleet jäsenistöään vaan näitä vanhoja änkyröitään, näitä vasemmiston miehittäjiä.

    Puolueen pitää itse määrätä toimintansa, liitoille kelpaa tai olkoot kelpaamatta. Kannatan vasemmiston radikaalia uudistamista nuorempien johdolla. He ohjatkoon Vasemmistomme uuteen nousuun. Heistä tulee sitten aikanaan vanhettuaan uusi änkyräporukka ja nuorten tulee silloinkin päästä ajoissa ruoriin, ettei käy kuten nyt on käynyt. Yksi tärkeä asia kuitenkin, josta jo tuossa edellä muutama kommentoija mainitsikin.

    Paavonkin on vaan hypättävä rattaille ja kierrettävä koko valtakunnan alueella ja panostaa eritoten Pohjoiseen Suomeen. Siellä ovat varmimmat Vasemmiston kannattajat, kunhan he vain näkevät, että heidän huutoonsa on vastattu.

  73. abre los ojos, amigo! 10.6.2009-20:59

    Kuunteleva puolue? Ja paskat. Meillä on jo Suomessa puolue, jolla on korva. Vasemmmistoliitossa on varaa sanoa asiat, kuten ne ovat. Megafonia täällä tarvitaan.

  74. jk 10.6.2009-21:40

    sosiaalipummi ja kommunisti-imagosta on päästävä eroon puolueessa.

  75. Markku P 10.6.2009-21:43

    Kovasti on uhoa ilmassa. Nuoria esiin ja uusi vasemmistoliitto. Näkisipä tuon. Onko Timo Soini nuori? ei suinkaan, mutta hänellä on sanottavaa. Korhonen oli diplomaatti ja liian hieno vasemmiston johtoon.

    Uudessa on sama vika-liian hieno mies. Puuttuu sanoma. Jos nyt ei osaa sanoa mitä haluaa vaan haluaa" kuunnella kentän ääntä ja ideoita" niin metässä ollaan jo heti alkutaialeella. Ei Soinikaan kysele puolueelta, mitä pitäisi tehdä vaan TIETÄÄ ITSE mitä tehdä. Innostus ei lähde kyselemällä vaan olemalla valo jota seurataan.

    Lopeta heti alkuunsa yltiödemokratia ja näytä suunta minne mennään ja miten. Johda joukkoasi kuin mies äläkä järjestä mitään huutoäänestyksiä. Esimerkkisi kannustaa enemmän kuin tyhjät höpinä. Kenttä on joka tapauksessa täynnä aatteensa kadottaneita ja hämmennyksen vallassa olevia.

    Nyt on aika tai sitten ei. Olet nyt monen mielenliinnon kohde. Mieti nyt ensin mitä puhut, sillä jos nyt alat höpöttämään kaikkia tympäiseviä tasa-arvo ja ympäristöjuttuja niin peli on menetetty. Jos seuraat punavihreän kirjoittajan linjaa niin ensi vaaleissa on taas kolmannes äänestäjistä kadonnut.

  76. Inkeri 10.6.2009-22:19

    Tässä tilanteessa puheenjohtajan ero oli ainoa oikea ratkaisu. Vaikka kannatuksen syöksyn syytä ei todellakaan voida laittaa yhden miehen syyksi, on silti tässä tilanteessa parempi aloittaa uusin voimin puoluejohdossa.

    Kannatuksen syöksyn sijasta nykytilanteessa pitäisi olla mahdollisuuksia jopa kannatuksen nousuun. Suuri enemmistö suomalaisista haluaa puolustaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja on valmis maksamaan veroja jopa nykyistä enemmän sen puolustamiseksi. Jatkuva elintason nousu ei ole itseisarvo, vaan kaikille turvallinen ja tasa-arvoinen yhteiskunta on edelleen puolustamisen arvoinen.

    Ihmiset haluavat kantaa huolta kaikkein heikoimmista ja taata kunnollisen perusturvan kaikille. Suomessa eivät kaikki tule toimeen hyvin,työttömyys kasvaa ja suuri osa nuoresta hyvin koulutetusta väestä on työttömyysturvan ja pätkötöiden varassa. Lisäksi kannetaan huolta ympäristöstä ja ilmaston muutoksesta. Mielestäni vasemmistoliitolla olisi paljon tehtävää mm. näissä kysymyksissä.

    Viitosella alkava kannatusluku on tässä tilanteesa niin huono, että todellinen herätys puolueväen piirissä on tehtävä ja ensimmäinen oikea teko on puheenjohtajavaihdos. Tarvitaan rohkeutta ja intoa, jotta saadaan ääni kuulumaan. Mielestäni Paavo Arhinmäki on paras vaihtoehto uudeksi puolejohtajaksi.

  77. heikki 10.6.2009-23:42

    aamen. pohjalla on käyty. tästä uuteen nousuun.

  78. Arja 11.6.2009-07:45

    Toivottavasti pj:n paikalle on paljon tunkua ja halukkaita, toivottavasti ehdokkaat puhuvat paljon asioista ja keskustelevat – henkilömielikuvilla on turha kikkailla. Minua ahdistaa tämä kaikenpuolinen suvaitsemattomuuden ilmapiiri omien aktiivien keskuudessa. Kyllä puolueeseemme on mahduttava joka sortin vasemmistolaiset, turha on ruveta lajittelemaan ja priorisoimaan, keitä nyt tarvitaan. Totta kai nuoria tarvitaan, mutta ei heidän voimin yksin asioita ratkaista. On vain tehtävä parempaa politiikkaa ja yhdessä vietävä asioita eteenpäin.

  79. Kokoomuksen rivijäsen 11.6.2009-08:54

    Muistaakseni Suvi-Anne Siimes sanoi kirjassaan sinua änkyräsiiven edustajaksi. Saako änkyräsiipi viimeinkin mieleisensä puheenjohtajan?

  80. Eräs 11.6.2009-09:10

    Ja soisipa VasL:n olevan myös puolue, joka puolustaa yhteiskunnan marginaaliin joutuneita. Työväkeenkin kuuluva on jo tänä päivänä “parempiosainen”, kun palkka sentään juoksee – olipa se kuinka pieni hyvänsä.

    Monelle ei löydy edes sitä ensimmäistä työpaikkaa. Monen nuoren tulevaisuuden näkymä on työttömyys!

    Pitäisi heittää helkkariin koko “työväenpuolue” -käsite. Pitäisi olla ennen kaikkea pääomanvaltaa vastustava puolue, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolue.

    Minusta on muutenkin hullu tausta-ajatus, että ihmiset äänestävät jotakin puoluetta, koska se ajaa heidän etuaan. Eikö hyvin toimeen tuleva voisi äänestää vasemmistoa siksi, että on valmis jakamaan omasta hyvinvoinnistaan, jotta oikeudenmukaisuus toteutuisi?

    On korkea aika pilkkoa kaikki perusprinsiipitkin paloiksi ja katsoa mitä niistä löytyy!

    Monien perinteisten vasemmistolaisten arvojen kannatus on voimissaan. EVA:n tutkimusraportin mukaan 89 prosenttia suomalaisista näkee nykyisen markkinatalousjärjestelmän olevan liian ahne ja oman edun tavoittelua suosiva. 98 prosenttia kokee, että liian vähän huomioidaan heikompia ja vajaakykyisiä. Siinä sitä olisi markkinarakoa vassille!

  81. Varaukseton tukija piilosta 11.6.2009-10:56

    Lokakampanja Sinua vastaan aloitettiin hyvissä ajoin. Olen pahoillani.

  82. Matti Nikula 11.6.2009-11:02

    pois viherpiiperrys ja kaiken kattava suvaitsevaisuus,vanha työväenluokka kammoaa näitä.kannatus kohoaa varmasti jos keskitytäänn työväenluokkaan. ja nimi vaihtoon vas.liitto kuulostaa n-liitolta.uusi vasemmisto?

  83. Ritva 11.6.2009-12:09

    Paavolle ladataan miltei yli-inhimillisä odotuksia. Toivottavasti virtaa ja sisua riittää. Tekijöitä tarvitaan rinnalle, jotta kärkeä saadaan laajennettua. Olisi aika ottaa käyttöön rotaatio, jolla saadaan vuosien mittaan puolueen kärkeä laajennettua. Puheenjohtaja ei pärjää yksin, jos puolueorganisaatio ei ole mukana, tai viskelee kiviä tielle. Paavon ohjelmajulistus on hyvä, mutta kuka konkretisoi sen ja mikä joukkue lähtee sitä toteuttamaan? Ukkovaltaisin eduskuntaryhmäkö? Harmaantunut puouetoimisto. Sinänsä iällä ei ole merkitystä, koska kaikissa ikäryhmissä on jämähtäneitä ja radikaaleja. Tekijät löytyvät ehkä tältä kommenttiosuudelta, tässä on eteenäin menemisen henkeä. Nykyinen poliittinen ilmapiiri on raivostuttava ja pakottaa henkilökohtaisesti tekemään jotain. Köyhät kyykkyyn ja kaikki rikkaille -linjalle on saatava loppu.

  84. Sari 11.6.2009-12:14

    Olen yllä olevan Erään kansaa täysin samaa mieltä. Oman hyvinvoinnin jakaminen ja oikeudenmukaisuuden puolesta taisteleminen on sivistyneen ihmisen syvintä olemusta.

  85. kunnollinen vastus tai ei mitään 11.6.2009-12:26

    SDP:n ja vasemmiston liiton yhdistymisen puolesta.

    Eduskuntavaalikampanjansa on jo kokoomus nyt siis avannut eduskuntavaalikampanjansa. Vastusta vasemmistolta oikeisto ei edes odota. Porvarihallituksen jatko on toden teolla pysäytettävä, kun siihen on kerran mahdollisuus: SDP+Vasemmistoliitto yhdentyneenä isona puolueena. Mielestäni oleellisinta on juuri tämä optio, jota myöhemmin ei tule ja jota muiden maiden kuten esim Saksan sosiaalidemokraateilla ei ole ollenkaan.ÄLKÄÄ SIIS JÄTTÄKÖ KÄYTTÄMÄTTÄ !

    Onkohan Vasemmistoliitolla ja SDP:llä tietoa kansalaisjärjestöistä kuten EOK. Kun katsoo että kaupungeissa Soini sai eniten ääniä, niin johtopäätös on lähellä, että Soinin vierailu EOK:ssa toi hänelle nyt niiden satojen tuhansien EOK-laisilta SDP:tä ja vasemmistoliittoa ennen kannattaneiden ääniä ja EOK:n
    ja Soinin vaaliliitto jatkuu.

    http://eok.fi/eok/index.php?option=com_content&task=view&id=183&Itemid=50
    http://eok.fi/eok/index.php?option=com_content&task=view&id=215&Itemid=50

    Vihreiden menestymisen syyksi katson olevan sen että kokoomukseen ollaan tyytymättömiä ja vaikka Suomen vihreät ovat syöneet sanansa ei sillä ole merkitystä vaan akateemisuus greenpeace ,luomu ja vegaanius.

  86. Jani Koivula 11.6.2009-13:56

    Iso ei yhdistymiselle, mutta Ruotsin malli voisi olla toimiva. Eli todella läheistä yhteistyötä eduskuntavaaleissa ja ennen sitäkin. Paljon yhteisiä tilaisuuksia.

    AY-liikkeen kanssa tulisi ottaa aikalisä. Vasemmistoliiton edustajat kaatoivat suurliiton syntymisen, jonka seurauksena EK ja kokoomus saavat jatkaa työntekijöiden nöyryyttämistä. Tästä erimerkkinä tämän päivän EK:n ulostulo, jossa sanotaan uusille sosiaalituille stop!

    Itsekin olen vahvasti puolueen nimen tarkistuksen kannalla. Lisäksi kiitos ja näkemiin Jaakko Laaksoille ja muille ex-kommunisteille puolueesta.

  87. Päivi 11.6.2009-13:57

    Emme me näitä etuuksia ole saaneet myymällä itseämme niinkuin nyt tehdään. Kun annatte vähän palkastanne niin saatte olla töissä, on tämän ajan poliittinen keskustelu onko tämä työläisten etujen ajamista???

  88. Rauno Kesseli 11.6.2009-14:02

    Otan omalta osaltani syyn vaalitappiosta niskaani. Vaaltyö jäi kyllä vähiin. Vaalimainokset kyllä kävin ensimmäisenä laittamassa telineisiin Ylöjärvellä, mutta siinä se sitten melkein olikin.
    Minusta olet juuri oikea henkilö puolueen puheenjohtajaksi. Sinua on turha neuvvoa, mutta älä nyt kuitenkaan ensimmäiseksi Eeva-lehdessä esittele vaatekaappiasi. Olisiko aihetta miettiä puolueelle uutta nimeä? Punavihreä puole. Jos aiomme saada nuoret mukaan puolueeseen ja sen kannattajiksi on heitä etsittävä samoilta apajilta kuin Vihreätkin tekevät. Organisoituminenkin pitää miettiä uudelleen. Ovatko perinteiset perusjärjestöt enää oikea tapa toimia. Eihän Persuillakaan tai Vihreilläkään mitään perusjärjestötoimintaa ole ja silti ne menestyvät.
    Toivon, että pystyt pitämään nykyisen pakan kasassa ja aloittamaan työn, joka johtaa aivan uudenlaisen Punavihreän puoleen menestymiseen.

  89. Ansku 11.6.2009-14:29

    Jos SDP ja Vasemmistoliitto yhdistyvät joskus (jota en kyllä oikeasti usko), aion todella äkkiä siirtyä kannattamaan Vihreitä tai SKP:tä! Enkä todellakaan ole ainoa. Joten siinä vähän vast(a)usta teille SDP:n ja Vasemmistoliiton yhdistämistä kannattaville. SDP on vieläkin enemmän uudistukseen kykenemätön muumio puolueena ja ainakin täällä paikallistasolla todella surkea ryhmä, kuin nyt toivottavasti oikeasti uudistuva Vasemmistoliitto. Tsemppiä Paavolle, jos hänet valitaan! Jos ei, niin sitten tsemppiä Merjalle tai kuka hyvänsä onkaan uusi puheenjohtaja.. Muistakaa myös kuunnella syviä rivejänne, muuallakin kuin Helsingissä!

  90. Seppo Ilmarinen 11.6.2009-16:24

    Ei demareille, heillä on ollut aikaa ja valtaa tehdä yhteistyötä vasemmalle, mutta aina on kaverit löytyneet oikealta.
    Mitenkä se nyt onkaan?
    Meillä on oikeistopuolueita 1+1+1/2+1/2+0+0+0+0+0= yhteensä monta nollaa
    Sekä yksi keskustaan julistautunut sos..sos puolue, noin 20% nollaa
    Suuret oikeistopuolueet apupuolueineen vievät väärään suuntaan.

  91. Juha 11.6.2009-17:30

    “Arhinmäki vaatii perustuloa”

    Hakaniemessä on taas töhritty sähkökaappeja. Prekariaatit, Arhinmäen lempilapset, ovat liimanneet mainoksiaan ympäristöön ja vaativat 1 000 euron perustuloa, he siis vaativat veronmaksajilta 1 000 euroa jokaiselle kattoon sylkijälle. Mihin yhteiskunnan rahat enää muuhun riittäisivätkään, mutta tällä politiikalla Arhinmäki menettäisi suuren osan nykyisistäkin vasemmistoliiton kannattajista. Se on tietysti hyvä, sillä ei tällaiselle politiikalle tukea pidäkään antaa.

    Näillä perustulon vaatijoilla on todella ristiriitainen ajattelu. He vaativat kaikille vastikkeetonta tukea 1 000 euroa kuussa. Mutta samaan hengenvetoon tämä porukka vaatii markkinatalouden lopettamista. Mutta vain markkinataloudessa olisi tällaiseen varaa, sillä jonkun on ensin tuotettava avoimilla markkinoilla (kapitalismissa) jotain, jotta voisi periä veroa ja siten levittää rahat kattoon sylkijöille perustulona.

    Herää, Arhinmäki!

  92. Kari Leinonen 11.6.2009-17:31

    Vasemmistoliittoon pitää saada lisää punaisuutta. Ekologia on oltava korvien välissä, ei julkilausumissa.

  93. Riitta 11.6.2009-17:48

    Poliittinen liike edellyttää aina liikkujia – siis innostuneita,aktiivisia toimijoita. Mutta liikettä ei synny ilman karismaattisia keulakuvia. He ovat muiden innostajia ja liikkeen symboleita ulospäin. Siksi puheenjohtajalla on suuri merkitys. Kunpa liikkeen keulahahmossa yhdistyisi reipas vasemmistolainen ideologia, luonteva ja kansanomainen esiintymistaito sekä poliittinen pelisilmä. Messiasta en odota, mutta paljon kuitenkin.

  94. Seppo Ilmarinen 11.6.2009-17:49

    Kun oikeistolla on kymmenkunta pientä apupuoluetta, jolla jatkuvasti hajotetaan työtätekevän kansan rivejä, niin ei ole ihme tämä nykyinenkin tilanne, jossa köyhät, huono-osaiset ja puutteessa olevat äänestävät sellaisia tahoja, jotka lupaavat, mutta eivät koskaan ole tehneet päätöksiä kansan enemmistön hyväksi.

    Sellaisinakin aikoina, jolloin olisi ollut varaa parantaa pienituloisten elämää, on rahaa jaettu siten, että suurituloiset ja rikkaat ovat lisääntyneet ja kansa on köyhtynyt sekä joutunut elämään velaksi.
    Sama meno on ollut muuallakin kapitalistisissa yhteiskunnissa, nyt niitäkin puretaan maailmanlaajuisen finanssikriisin muodossa.

    Vain yhteistyöllä kaikkien työväen puolueiden kesken voidaan lisätä kannatusta ja saada yli 50% kannatus.

    Käsienpuristeluilla oikeistopolitiikkaa ajavien kanssa, ei yhteiskunnan hyvinvointia lisätä.

    Nyt pitää yhdistää ne hajallaan olevat työntekijöiden rivit, joiden voimalla saadaan yhteiskunnan asiat siihen suuntaan, että jokaiselle turvataan perustuslain tarkoittamat asiat.

  95. Runotyttö 11.6.2009-18:36

    Ajattelijan sanoin:” Kun haluat jotain koko tahdostasi, se toteutuu ja maailman kaikkeus on siinä mukana tukemassa.”
    Uskon, että maailmassa vasemmistoihmisten / köyhien / kaltoin kohdeltujen jne… virta alkaa tulvia jo luonnollisenkin pakotuksen voimasta; kaikkialla ollaan vielä hämillään…

  96. Valtsu 11.6.2009-18:59

    Oikeasti hyviä nimiehdotuksia joita olen kuullut, ovat olleet “Punavihreät” ja “Punaiset”. On hyvä jos puolue on jatkossa radiakaalimpi ja aloitteen tekijä. Toivoisin puolueen esim. tekevän tiiviimpää yhteistyötä AKL:n kanssa. Tämä olisi mielestäni paitsi luonnollista, niin myös olennaisen tärkeää oikeasti vasemmistolaiselle puolueelle. Vasemmistoliitto (tai millä nimellä se sitten jatkossa tunnetaankin) voi takuulla profiloitua vihreänä(kin) puolueena, varsinkin kun saadaan ihmiset ymmärtämään, että Vihreiden vihreydellä ei ole kovin kestävää pohjaa, kun puolue antaa hiljaisen siunauksensa koko ajan luonnonvaroja hallitsemattomasti käyttävälle kapitalismille. Ihmiset pitää saada ymmärtämään, ettei toimivaa vihreyttä ole ilman terveempää, vasemmistolaista suhtatumista luontoon. Vaikka olenkin Etelä-Suomesta, toivon että Vasemmistoliitto muistaa muunkin Suomen. Uskon että Vasemmistoliitolla on annettavaa koko Suomelle, koska pidän sitä hengeltään ja arvoiltaan puolueista kaikista suomalaisimpana: läheinen suhde luontoon ja me-henki, joka on suomalaisilla verrattain voimakas.

  97. Kalle 11.6.2009-20:45

    Työtä, tahtoa ja uskoa tarvitaan, jos niitä ei ole, nousua ei tule. Rikkaiden paapomisesta myös tehtävä loppu. Sokeakin sen tajuaa, mitä nää porvaripuolueet todellisuudessa ajaa, toivottavasti kansalaisetkin pian. Vasemmistoliitosta tultava näkyvästi mm. tasa-arvoa eniten ajavin puolue, sillä muut puolueet eivät sitä tee. Sanoista tekoihin. Hallitus lujille. Ei sarjatulta, vaan tarkkoja, harkittuja laukauksia. Aate elää ja on hyvä, mutta sen ulkomuotoa muutettava ja saatava näkyviin. Tsemppiä! Kyllä tästä noustaan….

  98. teodor 11.6.2009-20:47

    Profiloitukaa pienituloisten palkollisten ja eläkeläisten puolustajaksi ilman filosofisia koukeroita. Ei niistä tavallinen köyhä, nuori tai vanha, kaksisia piittaa. Yksinkertaista suoraa puhetta ja toimintaa.

  99. Jarmo Mäkisalo 11.6.2009-20:47

    Ei Paavosta ole puolueen johtajaksi. Korhonen on huippu kaveri, mutta väärässä puolueessa. Vasemmistoliitto kuihtuu Paavon aikakaudella, se on varma.

  100. Lena Allinen-Z 11.6.2009-20:48

    Oikein hyviä pointteja nostat esille Paavo. Yksi MUTTA tulee myös minulle mieleen,kuten eräälle ikätoverille näissä keskusteluissa. Me viisikymppisetkin elämme ajassa, eikä minusta puolueen uusiminen saa missään nimessä tarkoittaa yksinomaan sen nuorentamista jäsenistöltään/kannatajakunnaltaan. Me vanhemmatkin ymmärrämme puolueen imagon muutoksen tarpeen paremmin kuin hyvin. Olen entisenä SKP:n jäsenenä ja jo nuorena Dem. nuorisoliitossa toimineena töyläisperheen kasvattina pitempäänkin miettinyt kuka, miten ja milloin alkaisi puhua puolueen näkyvyyden, toiminnan edellytysten parantamisen ja todellisen mielekkään yhteiskunnallisen vaikuttamisen puolesta. Olen itse valmis myös tarttumaan toimeen. Olen valmis siis kantamaan korteni kekoon vasemmiston kannatuksen nostamiseksi. Mielestäni Vasemmistoliiton ei kannata mennä tässä vaikeassa tilanteessa niin pitkälle, että vaihtaisi nimeään. En kannata silmänkääntötemppuja. En myöskään toivo puolueen ottavan Kokoomuksen “sirkusvaltteja” käyttöön. Ihmisille pitää puhua ihmisten kieltä ja asioista asioiden oikeilla nimillä. Vaikka puolue uudistuu ei sen kannata unohtaa sellaisia asioita kuin vanhusten hyvää ihmisarvoista hoitoa, lasten hyvinvoinnin takaamista, kaikkien terveydenhoidon perusturvaamista, lasten opetuksesta huolehtimista myös sosiaalisissa taidoissa (vrt. Pisa-tutkimus), paljon on pahoinvointia lasten ja nuorten piirissä. Moni lapsi on syrjäytymisvaarassa ilman apua jäädessään. Mielestäni eräs esille nostettava asia olisi inhimillisen elämän takaaminen kaikille yhteiskunnassamme. Ihminen on tärkein, vaikka kapitalistit eivät meitä pidäkään kuin työvoimaresursseina. Jatkuvan kasvun periaate ei ota ihmistä ja inhimillisyyttä lainkaan huomioon. Kapitalistien etu on pääoman verotuksen alentaminen ja esim. perintöveron poistaminen sukupolvenvaihdostilanteissa. Työväen eläkeiän nostaminen pääministerimme tuomana ideana viittaa myös siihen, että työelämässä olevilla ei tarvitse olla tervettä aikaa enää edes eläkkeellä. Työtoverieni kanssa puhummekin, että tulemme sitten rollaattorien kanssa töihin, kun työvoimaa on niin vähän. Myös maahanmuuttokeskusteluun toivoisin Vasemmistoliiton ottavan erittäin näkyvästi kantaa.

  101. Sivustakatsoja 11.6.2009-21:06

    Vasemmistoliitto on käännekohdassa. Mikäli uusi puheenjohtaja ei saa puolueen kannatusta kääntymään kasvuun, edessä on tuskallinen kuihtuminen kohti perinneyhdistystä. Sad but true.

  102. Kimmo 11.6.2009-22:36

    Päätinpä tänään liittyä vasemmistoliiton jäseneksi. Ainakaan neljässä hallituksessa vaikuttavassa uusliberaalissa porvaripuolueessa en näe mitään toivoa. Vihreitä on tullut kannatettua aivan liian pitkään, kunnes tämän hallituskauden aikana silmät viimein avautuivat. Suoraan sanottuna vihreiden politiikassa ei ole mitään eroa muihin hallituspuolueisiin verrattuna. Sama tavara eri paketissa ja vihreyskin löytyy lähinnä vain nimestä. Kaikki hallituspuolueet ajavat samaa asiaa eli yritysjohdon ja elinkeinoelämän etua hinnalla millä hyvänsä, mistään humaaneista tai pehmeämmistä arvoista piittaamatta. Jo useiden hallitusten ajan elinkeinoelämän antamia ohjeita on kuunneltu melkeinpä sanasta sanaan. Ennen vaaleja poliitikot lupaavat ajaa lapsiperheiden etua, parantaa julkista terveydenhoitoa ja korottaa palkkoja pienpalkka-aloilla. Mutta siihenpä nuo lupaukset mm. lapsiperheiden aseman parantamisesta perinteisesti unohtuvat, kun tie hallitukseen on avautunut. Lapsiperheiden aseman parantamiseksihan ei kukaan ole tehnyt mitään viimeisen 15 vuoden aikana (tästä taisi olla kirjoitus Aamulehdessä taannoin), vaikka lapsiperheiden edun ajaminen on yksi suosituimmista vaalivalheista. Hallituksessa kuunnellaan vain millaisia ohjeita EK tänään antaa. Kuinka voisimme vaikkapa jatkossa tehdä lisää tulonsiirtoja vähä- ja keskituloiselta elinkeinoelämässä ja yritysjohdossa vaikuttavalle eliitille. Eliitin ja suurituloisimpien etua valvomallahan se lama varmasti taittuu. Ettei vain pahenisi kuitenkin…. Lyönpä vetoa, että tuleva ruuan arvonlisäveron alennus on vain yksi monista elinkeinoelämän ja hallituksen suunnittelemista ja toteuttamista salajuonista, kuinka näitä tulonsiirtoja tavallisen kuluttajan kukkarosta voidaan toteuttaa. Olen varma, että tälläkin kerralla käy kuten parturi-kampaamojen arvonlisäveron alennuksessa eli veron alennus ei siirry hintoihin vaan yrittäjän kukkaroon. Eikä hintakehitystä tälläkään kerralla mitenkään valvota, jotta kauppiaat voivat pitää hinnat ennallaan ja rikastua entisestään. En tiedä mihin tämä lähes orjallinen elinkeinoelämän edun ajaminen hallitustasolla perustuu, pimeisiin vaalirahoituksiin tai muihin vastapalveluksiin vai ihanko hyvää hyvyyttään hallitus toteuttaa kaikki elinkeinoelämän toiveet. Uusia tuulia peräänkuuluttaisin politiikkaan: rehellisyyttä, aitoutta, avoimuutta, ihmisten kunnioittamista, oikeuden mukaisuutta, lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamista, oikeudenmukaisempaa tulonjakoa, ajattelun vapautta, työpaikkoja ihmisille sekä puhtaan ja alkuperäisen luonnon säilyttämistä, missä sitä vielä vähän on jäljellä. Toivoisin, että vasemmistoliitto voisi näitä arvoja aidosti puolustaa ja Paavon toivon voivan luotsata puolueen menestyksen tielle.

  103. harri.sare'n 11.6.2009-23:26

    Todellakin,vasemmiston täytyy uudistua ja aivan ytimiä myöten,eikä vain kosmeettisesti.

    Äärioikeisti menestyy euroopassa ja fasismi suoranaisena edeltäjänsä kloonina nostaa päätään eikä vasemmistolla ole siihen vastausta nyt,niinkuin ei sillä ollut vastausta fasismin nousuun 80 vuotta sitten.

    Vasemmiston uudistumisen tulee alkaa ydin kysymyksistä joihin m.m. kuuluu ihmiskuva ja ihmiskäsitys.

    Porvaristiselta tieteeltä on otettava se mikä on oikein ja hyvä.

    vanha- ja uusliberalismi väittää että ihminen on pohjimmiltaan itsekäs ja vain omaa etuaan ajava ahmatti.

    Sanovat myös että ihmismieli olisi “tabula rasa” synnyttäessä.

    Porvarillinen kirjoittaja;S.Freud. esitti että se tila jossa lapsi tänne maailmaan syntyy on “primaari narsismi”.Miten voisimme ymmärtä tuota käsitettä,kun siinä tämä kovin parjattu “narsismi” on häiritsemässä?
    Narsismi käsitetään sairaloiseksi kiinnostukseksi vain itsestä.Mutta vastasyntyneellä kun ei tuota itseyttä vielä ole ja hän on silti narsistinen.
    “Primaari narsismi” merkitsee:kaikki hyvinvointia,kaikki ykseyttä,kaikki säilytystä j.n.e.
    Porvarillisen kultuurifilosofin mukaan ihminen on siis myötäsyntyisesti jakamaan ja toisten hyvinvoinnista huolehtimaa pyrkivä olento.

  104. Atte 12.6.2009-00:02

    Eskon lausahdus oli toki asiaton. Mutta asia pitää mielestäni nähdä myös niin, että Paavolle on vankkaa tukea niin nuorissa kuin vanhemmissakin vasemmistolaisissa. On täkeää koota porukka yhteen ja toimia yhtenäisenä vasemmistoliittona. Uskon että siinä Paavo on omiaan. Pitää ottaa selkeä kanta Natoa ja EU:n liittovaltio kehitystä vastaan. Vihreät arvot kunniaan jne. Pitäisin myös tärkeänä, että muutkin “vasemmisto” ryhmittymät (köyhien asialla, stp ym. saataisiin jotenkin tiiviimpään yhteistyöhön esim. vaaliliittojen kautta. Kaikille se ei varmasti ole mieluista mutta siten äänet tulevat yhteiseen pottiin. Oikeisto on hyvin yhtenäinen vaikka varmasti näkemyseroja sieltäkin suunnalta löytyy.

  105. Nomen est omen? 12.6.2009-00:33

    Jos politiikka uudistuu ja vanhoista mielikuvista halutaan eroon, julkaisujenkin nimiä kannattanee vaihtaa… “Tilaa Pravda, Vasemmistonuorten sisäinen tiedote”

    Ja onko “Libero” uusliberalistien vai vaippafirman tiedote?

  106. Kokistuoppi 12.6.2009-00:54

    Olitko Arhis myllyttämässä Mannerheimintiellä?

  107. Uimamaisteri 12.6.2009-10:52

    Eurovaaleissa näkyi vasemmiston dilemma: nuoret vuotaa Vihreisiin, vanhat Soinille. Kuka puheenjohtajaksi sitten valitaankaan, hänen on kyettävä ratkaisemaan tämä. On helppo valita vain toinen, mutta tämä kostautuu peruskannatuksessa: esim. eurovaaleissa vasemmiston ja PS:n kannatuslukujen muutos oli monessa vaalipiirissä samansuuruinen mutta vastakkainen. Ympäristöä ei voi nykypolitiikassa enää ohittaa, mutta politiikan linja ei saisi myöskään työntää tyytymättömiä populistien pilvilinnoihin. Toisaalta uudella vasemmistolla on oltava jokin muukin johtoajatus kuin olla “stalinistinen versio vihreistä, paitsi eripuraisempi ja tappiolla”. Mitä tehdä? Monet ovat pelanneet Fukuyama-kortin “vasemmiston tehtävän päättymisestä”, mm. Pami Aalto Ajankohtaisessa kakkosessa. Kuitenkin on selvä, ettei hyvinvointivaltio ole edelleenkään valmis, ja esim. sosiaalisten perusoikeuksien toteutuminen on puolitiessä. Näistä lähtisin itse ensisijaisesti etsimään vasemmiston tehtävää.

  108. Äänimäärä ratkaisee! 12.6.2009-13:09

    Joukkovoimaaa tarvitaan,eihän mielenosoituksellakaan ole mi-tään mieltä ellei mielenosoit-tajien joukko ole tarpeeksi suuri.Uskonnollisesta vakau-muksestaan ateistina tunnettu Tuomioja kadotti varmaan ti- lannetajunsa “itsekeskeisyydes
    sään” kun “haukkui” Mitro Re- poa, joka kuitenkin toi SDP: lle yli 70000 ääntä. SDP:n kannattaisi päinvastoin hyö- dyntää Mitro Revon EU-vaali-puheissa esittämiä ajatuksia kuten esim. perusoikuksista(oikeus työhön) ihmisten /kan-salaisten Euroopasta sekä selkeän EI:n kannanotto Euroo-palle “uutena Amerikkana”.
    Monelta näyttää valitettavas-ti unohtuvan tässä tämänhet-ken”kriisitilanteessa”että äänimäärä on kuitenkin kaik- keen muuhun nähden ensijainen.Pelihän pelataan vuonna 2011 ja siihen on kuitenkin nyt valmistaudutta- va. Onko vasemmistoliiton ta- voitteena porvarihallituksen jatkon estäminen vai voimaton pikkupuolue(5-7%. EI SDP:lle tässä vasemmiston jyrkässä laskussa tarkoittaisi sitä, että EU-vaalien tulos yhä vahvistuisi

  109. Seppo Ilmarinen 12.6.2009-15:04

    VEROTUKSELLA ESTETÄÄN
    PIENITULOISIA VAURASTUMASTA.
    Uusi suunta pienituloisillekin on annettava mahdollisuus vaurastua ”nuukasti elämällä” ja säästämällä.
    Hiljattain oli tutkimus jossa todettiin, että Suomalaiset ovat varattomia ja köyhiä. Mistähän tämä mahtaa johtua, olisikohan meidän yhteiskunnan päättäjillä ja verotusjärjestelmällä asian kanssa jotakin tekemistä. Nythän ansiotuloverotusta on kokoajan ajettu alas, jotta jäisi tilistä rahaa kulutukseen kasvattamaan taloutta, eli voittoja pääoman omistajille. “Ison tuntuinen” tili menee samantien kaikenlaisiin laskuihin ja veroihin. Progressiivisen verotuksen alasajosta on hyötynyt vain suurituloiset. Veropohjaa on laajennettu, verotusta on siirretty koskemaan vähäistäkin omistamista ja säästämistä. Kaikkien kuten mummojen ja vaarien pahanpäivänvaran säästöjen koroistakin menee veroa, joka pienituloisilla nostaa heidän kokonaisverotustaan. Asumiseen ja muihin perustarpeisiin, joita ihminen joka päivä käyttää ja tarvitsee on siirretty eri nimikkeillä veroja ja veronluontoisia maksuja, aina löytyy joku perustelu, jolla verotetaan. Silloin kun palkkaa tulee, niin siitä kunnon vero ei jatkuvaa lypsämistä ja rankaisemista. Ihmisen tulee voida halutessaan turvallisesti kartuttaa ”nuukasti elämällä” ja säästämällä eri tavoin perusvarallisuuttaan, ei enää moninkertaista verotusta. Tavallisten yksityisten ihmisten perusvarallisuus, se on kivijalka, jolle yhteiskunnan hyvinvointi perustuu. Kriisien tullessa yksityisen varallisuuden turvin yhteiskunnassa mennään yli lamojen, eli silloin eletään sillä, mitä on säästetty. Nythän on eletty näennäis hyvinvointia asunto- ja muut velat ovat kasvaneet. Yhteiskunta velkaantuu ottamalla suurpääoman omistajilta lisää lainaa, kansa maksaa korkomenot ja velat. Miten selvitään lamasta? Ketkä ovat alentaneet progressiivista verotusjärjestelmää ja samalla laajentaneet veropohjaa pienituloisten maksettavaksi? Miksi köyhän ei anneta vaurastua?

  110. Mikko V 12.6.2009-15:52

    Vasemmistoliitto on nimenä hyvä. Uuden vasemmistoliit
    on pitää olla nimenoman liitto, ei ideologinen monoliitti. Se olisi mielestäni selvä kannanotto sen puolesta, ettemme tavoittele 70-lukua. Jos jotkut pitää sulkea pois, niin lähinnä ne joiden mielestä jotkut pitää sulkea pois.

    Nuo nyrkkeilyvertaukset ovat varmaan hyviä, mutta tuom tyrmätyksi tuleminen ei ehkä ole oikein osuva, Miten olisi esimerkiksi, että nousimme kehään, muttei siihen jossa nyrkkeiltiin. Tai että kompastuimme nyrkkeilytossujemme pauloihion,

  111. Kalle 12.6.2009-17:34

    vasemmistoihmisten / köyhien / kaltoin kohdeltujen /syrjäytyneiden/pienipalkkaisten??? Valitusta, ruikutusta??? Eikös vasemmisto ollut iloinen liike missä Nalle Wahlroosia myöten kaikilla tuntui olevan hauskaa??? Ei tää elämä voi olla niin helvetin synkkää??? Onko kaikkien asioiden todella oltava täysin perseellään että ryhtyy vasemmiston kannattajaksi. Vähän iloisemmat naamat voisi olla hyvä alku.

  112. Mikko 12.6.2009-18:35

    Pikkuparlamentin tilaisuus oli loistava ja nyt on mahdollisuus lähteä rakentamaan uutta Vasemmistoliittoa. Kiitokset Paavolle tilaisuuden järjestämisestä ja hienoa kuulla, että tällaiselle tulee jatkoa.

  113. RCA 12.6.2009-23:26

    Pankkibisnes pitäisi kokonaan valtiollistaa ja lakkauttaa ihmisten orjuuttaminen asuntolainoilla..

  114. Janina Andersson 12.6.2009-23:48

    Aika pitkään vihreissä toimineena haluaisin toivoa teille kaikille sitä iloa minkä saa toimiessaan yhdessä paremman maailman puolesta. Hyvä me-henki on kaikkein tärkeintä. Minulle on todella tärkeää, että koen kaikkien pyrkivään samaan suuntaan enkä joudu omien kanssa väittelemään siitä onko perustulo hyvä vai huono asia tai pitääkö suvaitsevaisuus ja ekologisuus olla vahvasti koko ajan esillä.
    Sitten voi yhdessä tehdä kaikkensa näiden tavoitteiden puolesta ja yhdessä kärsiä tappioita ja iloita pienistäkin edistysakeleista.
    Tiedän kokemuksesta, että oppositiossa ollessa kritiikkiä ei tule niin paljon, mutta ei kukaan muutenkaan kauheasti huomioinut meidän mielipiteitä.
    Köyhien ja heikkojen puolustaminen vaatii yhteistyökykyä, sillä onneksi mikään puolue ei ole niin iso Suomessa että voisi yksin päättää mistään. Siksi toivonkin, että te nyt vakavasti valmistelette itseänne olemaan mukana seuraavassa hallituksessa. Ja kun, ette oikeastaan pidä mistään muusta puolueesta, niin tämä vaatii sopeutumista ja omien tavoitteiden kanssa tinkimistä. Mutta uskon kuitenkin että se on parempi kun sivulta katsominen tämän laman seurauksia.
    Jos ette ole vielä tehneet, niin tehkä konkreettinen ja realistinen lista jolla tulette mukaan seuraaviin hallitusneuvotteluihin ja rakentakaa jo nyt siltoja muihin puolueisiin, jotta yhteiset tavoittet paremmin hahmottuvat. Sillä mehän olemme mukana politiikassa muuttaaksemme edes vähän maailmaa eikä vaan ollaaksemme yksin oikeassa ja houkutellaaksemme ääniä. Jotenkin uskon äänestäjienkin arvostavan enemmän konkreettisia pieniäkin parannuksia kuin voimakkaita puheita. Vaikka voihan se olla että olen väärässäkin ;o).

  115. Seppo Ilmarinen 13.6.2009-09:40

    Katteettomat lupaukset.
    Valtaa pitää käyttää niiden asioitten hoitamiseen, mitä kansalaisille on luvattu.
    Nyt kun oikeisto apupuolueineen vain vahvistui, joudutaan miettimään annettiinko oikeiston vallata työväenpuolueen aatteet.
    Jos haluatte lukea satukirjan nimeltään Kokoomuksen
    periaateohjelma, se on täynnä satuiluja joissa kansalaisille valehdellaan, että heidän asioistaan huolehditaan, mutta kuten käytäntö on osoittanut vain kultapossukerhon jäsenistä huolehditaan.
    Tässä pieni pätkä Kokoomuksen satukirjasta:
    Yhteisvastuu:
    Yhteiskuntaa on kehitettävä kestävien sosiaalisten periaatteiden mukaisesti. Lähiyhteisön mahdollisuutta toteuttaa yhteisvastuuta on tuettava. Hyvä yhteiskunta huolehtii heikommista ja avun tarpeessa olevista. Jokaisella on oikeus perustoimeentuloon ja -turvaan, koulutukseen, terveydenhuoltoon ja asuntoon. Kokoomuksen tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä köyhyyttä ja syrjäytymistä.
    Kukaan ei saa jäädä yksin. Ikääntyneitä tulee arvostaa ja kohdella heitä tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja inhimillisesti arvokkaalla tavalla. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantaminen on sekä velvollisuutemme että tulevaisuuden turvamme.
    Ps. mitenkä Kokoomus on täyttänyt yhteisvastuu lupauksensa,

  116. Kari 13.6.2009-14:37

    Ainakaan “anarkomarkojen” ja vastaavien terroristien hyysääminen ei kannatusta nosta, kuten huomattiin.

  117. Kimmo 13.6.2009-14:52

    Janina Anderssonin kirjoitukseen vastaan seuraavasti…. Politiikkaa aktiivisesti seuranneena kansalaisena voin sanoa ettei useimpien poliitikkojen työskentelystä hirveän puhtoista ja myönteistä kuvaa saa millään. Heikkojen ja köyhien puolustaminenkin on kyllä vihreiltä tyystin unohtunut. Lisäksi hallitus toteuttaa suurella innolla valtionhallinnon irtisanomisohjelmaansa (lue tuottavuusohjelmaa), joka käytännössä on ensivaiheissa tarkoittanut kaikkien määräaikaisten häätämistä mm. ympäristöhallinnosta ja kasvavaa akateemista työttömyyttä ympäristöalalla. Esimerkiksi useat taloustieteen professorit ovat kritisoineet valtionhallinnon tuottavuusohjelmaa. Lama-aikana kun valtionhallintoa kannattaisi pikemminkin vahvistaa kuin supistaa. Kyllä tavallisen kansalaisen silmissä aito välittäminen näyttää olevan kaukana, kun suurinta osaa poliitikoista ajatellaan. Paremminkin näyttää siltä, että narsismi kukkii eduskunnassa ja erityisesti vielä politiikan kärkinimien joukossa.

  118. Valtsu 13.6.2009-18:46

    Jos/kun puoluetta uudistetaan, kannattaisi uudistaa kyllä puolueen nettisivujakin ja ottaa pikkasen mallia vaikkapa Vihreiden sivuista. Heidän sivuillaan hyödynnetään YouTubea hyvin ja siellä on myös verkkokauppa, josta voi ostaa esim. puolueen tuotteita, kuten t-paitoja ja kangaskasseja. Olisi hienoa, jos Vasemmistoliitollakin olisi omia tuotteita; tämähän lisäisi puolueen näkyvyyttä katukuvassa.

  119. Timo 14.6.2009-00:56

    Vasemmistoliitto on hyvällä asialla, mutta se on monen mielestä edelleenkin liian radikaali puolue äänestettäväksi. Moni ajattelee, että se Neuvostoliitto kaatui jo.
    Ehkä vasemmistoliiton viesti ei mene perille, tai sitten se ei vaan ole tätä päivää. On vaikea olla EU:ta tai markkinataloutta vastaan, kun tietää, että uskottavaa vaihtoehtoa ei ole. Itse entisenä vasemmistonuorena tykkään olla moraalisesti oikeassa, mutta usein joudun toimimaan arkielämässa aatteitani vastaan. On vaikea olla koko ajan eri mieltä työtovereiden ja kavereiden kanssa. En myöskään halua eristäytyä vasemmistopiireihin. Valitettavasti on todettava, että on helppoa kannattaa vihreitä, kokoomusta tai olla epäpoliittinen.
    Vasemmistonuorena porukalla mietittiin joskus, että mikä se vasemmiston aate oikein on. Vasemmistoliiton aktiivin poika sanoi: “eiköhän se nyt ole selvää, mikä se meidän aate on”. Ei ole! Minulle on jäänyt ainakin hyvin epäselväksi, mikä vasemmistoliiton aate on.
    Kuitenkin äänestän aina vasemmistoliittoa. Uskon tasa-arvoiseen arvoliberaaliin hyvinvointiyhteiskuntaan, joka pyrkii suojelemaan luontoa. Mutta en enää tiedä, pitäisikö äänestää vasemmistoliittoa vai vihreitä.

  120. Patrizio Lainà 14.6.2009-21:50

    Rahareformi nostettava vaan rohkeasti pöydälle! Valta luoda rahaa tyhjästä yksityiseltä pankkisektorilta valtion hallintaan palvelemaan kansaa.

  121. jake 15.6.2009-08:23

    Paavon johdolla Vasemmistoliitolla on aiempaa selkeämmin mahdollisuus profiloitua Suomen johtavaksi sosialistis-kommunistiseksi puolueeksi. Viimeiset vuosikymmenethän Vasemmistoliiton johto on yrittänyt piilotella puolueen aiempaa marxilais-leniniläistä arvopohjaa. Ehkä Paavo uskaltaisi olla avoimesti marxilais-leniniläinen puoluehjohtaja?

  122. Vesa Kupari 15.6.2009-11:34

    Janina Andersson symppaa Vasemmistoliittoa ja antoi hyviä vinkkejä uudistumiseen. Suosittelen niiden pohdintaa. Vesa Cu.

  123. Juha 15.6.2009-17:05

    Seppo Ilmarinen siteerasi kokoomuksen periaateohjelmaa ja totesi, että puolue ei pidä siitä kiinni. Oletko löytänyt jonkun puolueen, joka pitäisi kiinni periaatteistaan. Sellaista ei ole, ei edes vasemmistoliitto. Mutta oppositiossa on aina helppo huudella erilaisten kauniiden ajatusten puolesta, mutta hallituksessa se ei onnistu, sillä näiden kauniiden asioiden taakse olisi saatava demokratiassa enemmistö. Ja sitten vielä voimavarat, perustulo yms. ovat utopiaa, taivaanrannanmaalarien haihattelua. Tällaisia tavoitteita esillä pitämällä vasemmisto menettää yhä enemmän kannatusta, vasemmistosta tulee marginaalipuolueita.

  124. Perus duunari 15.6.2009-22:39

    "Uuden Vasemmistoliiton on oltava aidosti duunarien puolue." Suomi ei tarvitse toista vihreätä puoluetta. Maa tarvitsee puoluetta joka oikeasti puolustaa duunareiden, työttömien ja eläkeläisten asioita. Tasa-arvo kysymykset ovat tärkeitä ja vasureille itsestään selviä. Arkipäivän ongelmat ja niistä selviäminen ovat asioita duunarin arjessa. Puiden halaaminen ja homojen oikeudet eivät ihan joka päivä tule mieleen.

  125. tv 16.6.2009-12:28

    Minäkään ole koskaan vasemmistoliittoa edes ajatellut äänestäväni, mutta uudessa vasemmistossa voisi olla edellytyksiä kansanliikkeelle, joka ei perustu rajojen sulkemiseen saati edistyksen jarruttamiseen. Hienoa että Paavo haluaa pienyrittäjät mukaan vasemmiston leiriin. Työelämä on muuttunut eikä niitä paperikoneita saada enää takaisin, mutta uutta voidaan luoda. Vasemmisto voi olla mukana luomassa hyvinvointia, siinä on jotain tavattoman innostavaa.

  126. viljo 24.6.2009-22:40

    Kannatan puolueen nimen muuttamista – Uusi Vasemmisto kuulostaa hyvältä. Ja tuossa perusduunari sanoi olennaisen – kahta vihreää puoluetta ei tarvita. Itse puhun aina mahdollisuuden homojen oikeuksien puolesta ja halailen puita luomuruoan syömisen välissä, mutta Suomen köyhät ja työtä tekevät köyhät tarvitsevat Vasemmistoliittoa ja puolueen isoimmat paukut on ladattava tähän. Samoin maahanmuuttokysymyksestä on käytävä puolueessa kriittinen keskustelu – asiaa ei voi hyssytellä eikä rasisteille antaa liikaa tilaa, mutta asiat on kohdattava sellaisina kuin ne ovat ilman idealismin haavelinssejä.

  127. lassi 27.6.2009-16:40

    Taustakuvan välkyntä aiheuttaa päänsärkyä. ohuet raidat on perseestä scrollaillessa isolla resoluutiolla. hyvä imago auttaa alkuun!

  128. mitta 1.8.2013-17:26

    Puhu mitä puhut Paavo, uskottavuutesi on nykyisin nollassa. kerran voi äänetäjiään huijata ja se on siten siinä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *