Kampanjakatto vahvistaisi demokratiaa

Kirjoitettu Demokratia ja oikeusvaltio

Vaalikampanjoiden koolle olisi syytä lailla säätää katot. Se toisi edes jotain tolkkua kampanjoihin. Kampanjakatto tekisi tilanteen edes pieneltä osin hiukan tasa-arvoisemmaksi eri puolueiden – mutta erityisesti eri ehdokkaiden – välillä.

Viime eduskuntavaaleissa ilmoitusvelvollisten, kansanedustajiksi valittujen ja varakansanedustajien, kampanjat maksoivat keksimäärin 38 000 euroa.

Ketään ei tule valituksi rahalla eduskuntaan, mutta suurin osa tarvitsee kohtuullisen ison kampanjan ollakseen uskottava ehdokas. Siinä missä monet ehdokkaat ottavat lainaa ja käyttävät omia säästöjään, toisien ei tarvitse paljoa päätään näillä asioilla vaivata.

Nykyinen ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) teki yhden taloudellisesti isoimman eduskuntavaalikampanjan. Hän käytti noin 137 000 euroa kampanjaansa. Aivan mielettömän summan.

Mutta enemmänkin olisi voinut käyttää. Valtoselta jäi käyttämättä yli 40 000 euroa kerättyjä vaalirahoja. Valtonen saattoi siis jättää käyttämättä enemmän rahaa kuin keskimääräinen ilmoitusvelvollisen kampanja maksoi!

Siinä missä moni valittu ja moni valitsematta jäänyt maksaa vaalivelkojaan vielä vuosia vaalien jälkeen, Valtosella on tilillä jo valmiiksi jotain tulevaa kampanjaa varten säästössä keskimääräisen läpimenneen kansanedustajan kampanjabudjetin verran rahaa.

***

Ei kampanjat tietenkään tule olemaan koskaan tasa-arvoisia puolueiden välillä eikä edes puolueiden sisällä. Aina jollain on enemmän tukijoita ja enemmän näkyvyyttä. Mutta jos haluamme vahvistaa demokratiaa, pitää lähtökohtia kampanjoilla edes hiukan yrittää tasoittaa.

Jos kampanjoiden hinnat paisuvat tällä tavalla, entistä useampi jättää kokonaan lähtemättä ehdolle, koska heillä ei ole yksinkertaisesti siihen varaa.

Haluammeko todella mennä jenkkimalliin, jossa ehdokas ehdokkaita karsitaan jo sillä, kuka saa rahaa riittävästi taakseen? Aivan liian kalliiksi paisuneet vaalikampanjat ovat jo uhka demokratialle.

Luulenpa, että esimerkiksi Elina Valtosen kampanjaa kumpikin 6000 eurolla rahoittaneet yritysmaailman vaikuttajat Björn Wahlroos ja Chaim Zabludowicz ovat huomattavasti tyytyväisempiä hallitusohjelmalinjauksiin kuin alle 6000 euroa koko vuonna käteen saava toimeentulotuen varassa elävä.

Kommentteja (0)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *