Metrolla ostamaan tuhansien kassia

Kirjoitettu Yleinen


”Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla.”

Tämä on muutaman kuukauden välein pari kertaa kerrottu perusteeksi, miksi Helsingin keskusta kuihtuu.

Viimeisten kuukausien aikana muutama iso liike on poistunut ydinkeskustasta ja Stockmann on ollut pitkään vaikeuksissa. Johtuuko tämä siis autoilun yleisten mahdollisuuksien heikentämisestä? Julkisuudessa on annettu kuva, että tämä olisi yksiselitteisesti syy.

Aloin miettiä, että miltä osin keskustaan pääsyä autolla on hankaloitettu. Tulin tulokseen, että keskustaan on pikemminkin nykyään helpompi päästä autolla kuin ennen. Suurin autoilua ”haittaava” yksittäinen muutos viimeisen parinkymmenen vuoden aikana taitaa olla Keskuskadun muuttaminen kävelykaduksi. Kuinka paljon se on todella haitannut?

Keskuskadulta poistui jokunen kadunvarsipaikka pysäköinniltä, mutta vastaavasti maanalaiset parkkihallit ja niistä yhteydet eri suuntiin ovat lisääntyneet merkittävästi. Pikemminkin sanoisin, että Helsingin keskustaan on jopa helpompi tulla autolla, jos halua myös löytää parkkipaikkan.

Tällä perusteella voisi sanoa, että Helsingin keskustan näivettyminen – jos sellaisesta nyt voi puhua – ei ainakaan johdu yksityisautoilun hankaloittamisesta.

Epäilisin, että kauppojen ongelmiin vaikuttavat ihan muut asiat. Nyt on ollut tietenkin yli vuoden päällä koronakriisi, joka on entisestään kiihdyttänyt kehitystä, mutta jo ennen sitä yksi kaupan haasteista oli nettiin siirtyminen. Pitäisi miettiä, mitä palveluja voi saada kivijalasta, mitä netistä ei löydy: kulttuuria, ravintoloita, kohtaamistiloja, henkilökohtaista asiantuntevaa palvelua.

Ja kun autoilun olosuhteiden parantaminen ei ole lisännyt ydinkeskustan vetovoimaa, olisiko se juuri päinvastainen asia? Pitäisikö pikemminkin nykyistä enemmän siirtää katuja autoilta kävelijöille? Tehdä laajempia kävelyalueita, joissa voisi olla isompia terasseja ja toimintaa.

Eteläsatama tulee aukeamaan ihmisille ja sinne on tulossa Arkkitehtuuri- ja designmuseo. Jos samassa yhteydessä Pohjois-Espasta tehtäisiin myös kävelyaluetta ja keskustan korttelien läpi avattaisiin uusia, mahdollisesti katettuja, reittejä, eikö se nimenomaan loisi entistä kiinnostavampaa ja vetovoimaisempaa tilaa?

Niin ja miksi eivät kaikki voisi tulla ostamaan tuhansien eurojen metrolla? Miksi vaikkapa Kulosaaresta, Lauttasaaresta, Tapiolasta tai Vuosaaresta ei voisi ajaa metrolla kätevästi ostoksille, vaan se pitää tehdä monesti vähemmän kätevästi omalla autolla?

Kommentteja (0)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *