Meriteollisuus pidettävä pinnalla

Kirjoitettu Paavon blogi

Monissa arvioissa on viime aikoina esitetty telakka- ja meriteollisuus kannattamattomina menneisyyden aloina, joita ei kannata puolustaa, vaan antaa upota. Näiden arvioiden taustalla kummittelee uusliberalistinen ideologia, jossa valtion ei kuulu puuttua talouteen. Suomen meriteollisuudessa on paljon sellaista tulevaisuudessa arvokasta osaamista, joka voi luoda jatkossakin työtä ja toimeentuloa Suomeen.

Valtion on oltava valmis toimimaan yksityisen sektorin rinnalla, jotta osaaminen tuo Suomeen mahdollisimman paljon työpaikkoja. Suomen vauraus rakennettiin vahvoilla valtionyhtiöillä, eikä niiden tarve ole poistunut mihinkään.

Luksusristeilijöiden rakentamisen rahoitus on kuitenkin epäterveellä pohjalla: Loistoristeilijöitä tilaava, veroparatiisista käsin toimiva varustamo vedättää hinnat minimiin ja korealainen telakkayhtiö kilpailuttaa valtioita, että kuka tukee eniten yritystä veronmaksajien kustannuksella.

Kun Turun telakan ongelmat ja tukipyynnöt alkoivat selvitä hallitukselle, oli vasemmistolle kaikesta huolimatta selvää, että pitää tehdä kaikki mahdollinen, jotta työpaikat saataisiin Suomeen. Siinä epäonnistuimme. Tämä oli valtava pettymys kaikille ja erityisesti telakan työntekijät ovat oikeutetusti vihaisia.

Emme löytäneet laillista keinoa, jolla viiden vuoden aikana raskaita tappioita tehnyttä Suomen STX:ää olisi voitu tukea vielä enemmän. Ja olisiko sekään riittänyt saamaan tilausta Ranskan sijaan, vaikka Turussa oli paras osaaminen etenkin juuri tämän risteilijän rakentamiseen?

Nyt ei pidä kuitenkaan nostaa käsiä pystyyn ja heiluttaa valkoista lippua. On tehtävä kaikki sen eteen, että kaksi Turusta jo tilattua risteilijää saadaan rakennettua. Samalla on uskallettava katsoa tulevaisuuteen ja ryhdyttävä nykyistä aktiivisempaan toimintaan.

Viking Linen nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä uusi alus on esimerkki siitä, kuinka Suomen kannattaa panostaa uuteen ympäristöystävälliseen teknologiaan.

Meillä on paljon annettavaa esimerkiksi öljyntorjunnassa ja arktisessa merenkäynnissä. Tämän osaamisen hyödyntäminen vaatii eteenpäin katsomista. Sen sijaan, että esimerkiksi keskitytään harmittelemaan rikkidirektiivin aiheuttamia kustannuksia, kannattaisi huomata rikin vähentämisen tuomat mahdollisuudet.

Suomesta ei pidä tehdä alhaisilla palkoilla ja veroilla kilpailevaa halpatuotantomaata, kuten julkisen keskustelun perusteella oikeistossa tunnutaan toivovan. Palkkadumppauksessa häviäjiä olisivat ihmiset, ympäristö ja valtio. Meidän on käytettävä vahvuuksiamme korkean osaamisen aloilla.

Jos jätämme Suomen tulevaisuuden vain ulkomaalaisten yritysten ja markkinoiden varaan, on edessä jatkuva sopeutuminen ja hyvinvointivaltion alasajo. Meriteollisuudessakin tarvitaan nyt vahvaa valtionomistusta, jonka lähtökohtana ei ole suurin mahdollinen tuotto lyhyellä aikavälillä. Myös työllisyys ja aluepolitiikka on otettava vakavasti.

Maailmanlaajuisesti parhaiten ovat menestyneet ne maat, jotka tekevät aktiivista talouspolitiikkaa, eivätkä jätä yhteiskunnan kehitystä ylikansallisten kapitalistien käsiin. Yksityisten pörssiyritysten tavoitteena on mahdollisimman suuri voitto. Valtion tehtävänä sen sijaan on luoda hyvinvointia. Tarvittaessa on uskallettava perustaa uusiakin valtionyhtiöitä, joiden tarkoituksena on yhteiskunnan pitkäjänteinen kehittäminen.

Samalla on pidettävä huolta siitä, että keskeiset talouden osa-alueet eivät valu yksityisiksi monopoleiksi tai kartelleiksi. Sen takia Vasemmisto on vastustanut esimerkiksi rakennusalalla toimivan Destian myymistä. Julkisella sektorilla pitäisi purkaa epätervettä kilpailua, eikä luopua jo olemassa olevista työkaluista.

Nyt tarvitaan valtiolta rohkeaa ja voimakasta politiikkaa.

Kolumni on julkaistu Turun Sanomissa 18.1.2013.

Kommentteja (10)
  1. Timo Penttilä 18.1.2013-10:20

    Vaatii kokemusta havaita, onko jollakin alalla ylikapasiteettia niin kuin laivateollisuudessa. Pohjoisen kalotin merialueille kaivataan aluksia, sen on sanonut Katainenkin. – Suomi on pitkäaikaisella kokemuksella valmistanut jäänsärkijöitä ja ne ovat hyvin kelvanneet ja menneet kaupaksi. – Tässä on sitten kaksi asiaa, jotka nousevat esiin: pohjoisten merialueitten suojelu, miten suhtautua öljykenttien hyödyntämiseen siellä ja atomikäyttöiset alukset. – Näihin voi sanoa liittyvän luonnonsuojelullisia pohdintoja, mutta välittömästi näiden alueitten alusten rakentajat eivät luonnollisesti syyllisty mihinkään kunhan ottavat suunnittelussa huomioon vaadittavat näkökohdat. – Kannattaa järkevästi sijoittaa alalle.

  2. Esa Nieminen 18.1.2013-11:50

    Sanoisin että Arhinmäen kolumnissa on hyvin paljon järkeä ja minun ikäluokalleni sopivia ajatuksia.Antaisin hänelle 10- arvosanaksi tästä kolumnista.

  3. JOUKO JÄRVINEN 18.1.2013-15:31

    Pelkkää ,ja TODELLISTA asiaa Arhinmäeltä !Kuinkas PITKÄLTÄ ajalta PEKKARISELLA on kokemusta Valtion asioista ,mikäli rinnastaa sen nykyisten päättäjien kokemukseen ? JOS HIUKKAAKAAN LANTTU LEIKKAA ,NIIN KYLLÄ SIELLÄ NUPISSA JONKUN-NÄKÖINEN POLTTIMO SYTTYY !

  4. Osmo Rantanen 18.1.2013-22:24

    Onhan se ollut hienoa, että suomalainen telakkateollisuus on pystynyt suunnittelemaan ja rakentamaan maailman huippuluokan risteilijöitä maailaman rikkaimman osan nautintojen tyydyttämiseen. Hienompaa olisi tuottaa maailamn parasta saatavissa olevia hyödykkeitä ihmisten enemmistön käyttöön. Mainitsen mm.1) rikittömän polttoaineen käytön edellytyksiä laivamottoreille, 2)ennen niitä kuitenki avattava
    Suomen rautatieyhteydet pohjoisesta etelän satamiin laivausten tarpeen poistamiseksi VR-herätettävä bisneksen tekoon silloin kun sitä on tarjolla. 3) Etelä-Savon puun vuosiksvu
    on parasta tasoa, jonka hyöty suuntautuu ohjaamattomana metsänomistajien mielihalujen mukaan. 4) Jos varoja teollistamiseen puuttuu
    tulisi nopeuttaa Pörsseihin sijoitettujen varojen kotiuttamista biopolttoaineen tuotannon
    nopeuttamiseen valtion ja paikallisen yritysten yhteisyrityksissä

  5. Esa Montonen 19.1.2013-13:34

    Koko Suomen tonnisto olisi syytä muuttaa LNG:tä, siis nesteytettyä maakaasua tai biokaasua käyttäväksi. Lienee jotenkin mahdollista jos säiliöt saadan lämmön ja paineen kestäviksi. Työllistäisi telakoita merkittästi.

  6. Tuomo Rissanen 19.1.2013-15:42

    Työllisyys on turvattava koska muutkin maat osaavat rakentaa laivoja ei ne tavitse kallita
    suomessa rakennettuja aluksia.Taito ruostuu kun
    työllisyys lisääntyy.Ei auta heikot selitykset
    hyyssäys porukka lisääntyy.

  7. Juhani Harjunharja 19.1.2013-18:04

    Hyvä kirjoitus. Nyt vain kunnolla painetta hallituksessa valtion tuotantovoiman ja yritystoiminnan uusimiseksi ja nostamiseksi keskeiseksi osaksi kansantaloutemme toimintaa.

    Nyt saavat jo loppua nuo yhteiskunnan toimintojen yksityistämiset ja resurssien lahjoittamiset yksityiskapitalismin haltuun.

    Kokoomuslaiselle uusliberalismin talouden oikeistopolitiikalle on saatava edes jonkinmoinen vastapaine.

  8. vijo lehmusketo raahe 19.1.2013-20:15

    hyvä juttu mutta kuka uskoo sinua kun minulle vanhalle toimijalla jo kymmenet ilmoittivat jäätävänsä vasurit kun viivyteltiin
    Kalevassa perusjen mattila kertoo 1989 valtion tukijaisita Wärtsilälle ilmeisto persu toim,iston työläisen vanhoja muistoja
    mutta 1991 ahon hallitus vei suomen EU:hun kun katselin EUn sivuja siellä on kymmweniä päätöksiä ettei laivateollsuutta saa tukea
    onko kukaan huomioinut että HS kertoi että yhtiö on monelta osin konkurssikypsä tämäkin pitäisi tuoda esille ja Ranska solmi sopimuksen jo viikkoa aikaisemmen kun suomen valtio ilmoittui tuestaan
    Tärkeintä on se että telkan/ranskan edustajat keroitvat että ranska on suurvalta joka tarvitsee sotaa varten sotalaivoja siksi laivateollisuutta tarvitaan Ranskaan jopa ale hintaan
    Jopa Puola ei pärjöä täsäsä kilapilussa esim solidaarisuuden johatjat alkavat valtion töihin kun telakalla ei ole töitä ! viime viikon TV ohjelma kertoi
    Pekkarinen riehuu valtion yhtiön puolseta viime kerrlalla paskan puhinminen ei saanut aikaan valtion kaivosyhtiötä
    viime tieto kertoo että pekkarisen ystävälle pakoitettu kemijärvwen tehdas on 30 milj hukannut ja samat kaverit ovat ajaneet valtion myymän inarin sahan konkutrssin ja ruotsissa oleva saha pantiin konkutrssiin k haparannan loikeudessa

    Arktos Groupin Ruotsin saha konkurssiin
    Kemijärven pelastajaksi aiotun Arktos Groupin omistajien saha Ruotsin Haaparannalla on asetettu konkurssiin. Miljoonatukiaiset saaneen liimapuuyrityksen vaikeudet ovat syventyneet myös Suomessa.
    Inarin saha seisoo
    Morven ehti pyörittää Inarissa Peuravuonon sahaa runsaan vuoden ennen vaikeuksia. Morven tuli Peuravuonon sahanpyörittäjäksi huhtikuussa 2011 Vapo Timber Oy:n ja Inarin kunnan elinkeinoyhtiön InLike Oy:n kanssa tehdyillä järjestelyillä.
    Vapo pyöritti Peuravuonon sahaa vuosikymmenet. Elokuun puolivälissä Peuravuonon työntekijät lomautettiin. Samaan aikaan Arktoksen Porin liimapuutehtaalla aloitettiin yt-neuvottelut.
    Kemijärven 30 miljoonaa
    Viikko sitten Arktos irtisanoi kaikki Kemijärven liimapuutehtaan työntekijät. Kilpeläisen ja Kukkosen Arktos Group oli työ- ja elinkeinoministeriön löytö Stora Enson Lopettaman Kemijärven sellutehtaan korvikkeeksi. Silloin sen nimi oli vielä Anaika. Muutamassa vuodessa Arktos Groupin liimapuutehtaan pystyttämiseen on upotettu kolmekymmentä miljoonaa euroa veronmaksajien ja metsäjätti Stora Enson rahaa.
    tällaisia uutisia kerrotaan

  9. Markku Lämsä 24.1.2013-10:28

    Kolumissasi analisoit oikein telakkateollisuuden tilan, sekä sen miksi valtio ei lahjoittanut 50 000 000 Korealaisille.
    Ratkaisuissasi oli pehmeä, valtoin omistuksesta painotat liian vähän.
    Vasemistoliitto voisi perustaa oman telakkatyöryhmä, jonka vetäjäksi voisi valita entisen Helsingin telakan pääluottamusmies Kari Uotilan.
    Lopputuloksena työryhmä esittää erittäin vahvaa määräävää valtionomistusta, jotta telakkateollisuudessa, jotta se ylittää uutiskynnyksen.

    Mallia PerusS:lta, jälleen Putkonen järjesti viikon media-aikaa.

  10. Mika KOO 28.1.2013-22:06

    Mitä Paavo on mieltä tästä?

    http://poznanprzyciaganajlepszych.pl/podziel_sie/?h=diTY

    Eli lyhyesti homman nimi:

    Puolassa käytäntö on sellainen, että kisaan lähetetään tuollainen video omasta mielestä kouluun liittyvästä asiasta. Pääpalkinto voittaa opiskelupaikka yliopistosta ja asuminen myös.

    Ei olis hullumpi juttu Suomeenkaan?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *