Kelan puhelinpalveluiden maksut poistettava

Kirjoitettu Paavon blogi

Kelan toimeentulotukiongelmien vuoksi meille kansanedustajille on tullut hyvin paljon yhteydenottoja hätääntyneiltä ja hätää kärsiviltä ihmisiltä. Viimeksi torstaina keskustelin Myllypuron leipäjonossa monien kanssa toimeentulotuen ongelmista.

Yksi asia, joka on noussut esille niin suorissa keskusteluissa kuin viesteissä, on Kelan puhelinpalvelun maksullisuus. Olen jo aikaisemmin puuttunut tähän asiaan, mutta nyt se on erityisen akuutti ongelma, kun jonotusajat ovat pidentyneet entisestään.

Puhelu Kelan palvelunumeroon maksaa kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksun (mpm). Maksut määräytyvät soittajan operaattorin hinnaston mukaan. Hinta koskee myös jonottamista.

Kelan puhelinpalvelua tarvitsevat asiointiin etenkin sellaiset henkilöt, joilla ei ole verkkoyhteyttä tai verkkoasiointiin tarvittavia pankkitunnuksia. Puhelinpalveluiden maksut kohdistuvat siis kaikkein pienituloisimpiin, jotka kaiken lisäksi joutuvat usein käyttämään kalliimpia prepaid-liittymiä.
Puhelinpalveluiden kallis hinta voi johtaa pienituloisten ihmisten velkaantumiseen esimerkiksi pikavippien kautta. Kelan tarkoitus on tukea ihmisten toimeentuloa, eikä sen siksikään tulisi tällä tavalla vaikeuttaa pienituloisten taloudellista asemaa.

Toimeentulotuen käsittely Kelassa on ruuhkautunut pahasti. Käsittelyajat ovat pitkiä ja etuuskäsittelyn kiire johtaa virheisiin, joihin asiakkaat joutuvat hakemaan selvitystä puhelinpalvelun kautta. Myös puhelinpalveluiden jonot ovat tavallista pidemmät, jolloin jonotus tulee asiakkaalle kalliiksi.

Julkisten palveluiden lähtökohta on saavutettavuus ja maksuttomuus. Erityisen tärkeää tämä on kaikkein pienituloisimpien tarvitsemien palveluiden kohdalla. Kelan puhelinpalvelu on saatava maksuttomaksi asiakkaille, tai ainakaan palveluun jonottamisen ei tulisi olla maksullista.

Siksi olemme jättäneet tänään Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kanssa kirjallisen kysymyksen, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta Kelan puhelinpalvelu tai ainakin siihen jonotus olisi maksutonta.

Kommentteja (5)

Vastaa käyttäjälle Vesa Kyllönen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *