Vehviläinen, älä ole naiivi

Kirjoitettu Paavon blogi
Pysyvien työtehtävien teettäminen vuokratyövoimalla on tuomittavaa. Kun vielä sataprosenttisesti valtionyhtiö Finnairin omistama tytäryhtiö Northport ulkoistaa yhdessä yössä noin 500 työntekijää vuokratyöfirma Baronalle, niin silloin valtio kyllä tekee taas pohjanoteerauksen työntekijöiden kohtelussa.
 
Poliittinen pihvi asiassa: Miten on mahdollista, että Suomen hallitus hyväksyy valtionyhtiöltä tällaisen toiminnan? Puolustusministeri Jyri Häkämiehen (kok.) kehut ulkoistamiselle eivät varmasti yllätä, mutta miksi työministeri Anni Sinnemäki (vihr.) on hiljaa?
 
Ulkoistetut työntekijät ovat oikeutetusti sekä raivoissaan että huolissaan työpaikkojensa ja työturvallisuuden puolesta. Hallituksen ministerit korostivat torstain kyselytunnilla Finnairin huonoa taloudellista tilannetta ja säästötarpeita. Se viidensadan henkilön porukka, joka tässä ulkoistettiin, edusti noin 1,5 prosenttia Finnairin liikevaihdosta. Näinkö Finnair pelastetaan?
 
Ministeri Jyri Häkämiehen mukaan myöskään matkatavarat ja rahti eivät ole Finnairin ydinpalveluita. Luulenpa, että siitä kokoomuslaisesta toimitusjohtajasta, joka turhaan odotteli matkatavaroita kentällä, matkatavaroista huolehtiminen on ydinpalvelua eikä esimerkiksi lentokenttä-spa. Erityisesti, kun Helsinki-Vantaan matkatavaroiden käsittely valittiin vielä pari kuukautta sitten maailman parhaaksi.
 
*
 
Koska olin saanut lukuisia yhteydenottoja Northportilta Baronalle ulkoistetuilta työntekijöiltä, lähdin torstaiaamuna tapaamaan heitä lentokentän maakalustokeskukseen. Tapaamisesta oli edellisenä päivänä sovittu Northportin pääluottamusmies Pekka Kähkösen kanssa, ja hänen oli määrä hoitaa vierailulupa valmiiksi. Näin hän oli yrittänyt tehdäkin, normaalia käytäntöä noudattaen.
 
En kuitenkaan päässyt sisään. Aiemmin aamulla Baronan toimitusjohtaja Lassi Määttä oli soittanut Kähköselle, ja ilmoittanut, ettei Arhinmäki ole tervetullut heidän tiloihinsa. Myös Finnairin yritysturvallisuuspäällikkö Tuomas Lehmusmetsä oli ollut yhteydessä Kähköseen, ja sanonut että vierailulleni olisi pitänyt pyytää lupa viestintäpäällikkö Taneli Hassiselta. Finnairin näkökulmasta vierailuni siis liittyi yhteiskuntasuhteisiin ja viestintään. Barona taas ei ollut kiinnostunut muusta kuin vierailuni estämisestä.
 
Onneksi työntekijät pääsivät tiloistaan tapaamaan minua kentän yleiseen kahvilaan.
 
Ironisinta on, että samaan aikaan kun kansanedustajan pääsy kentälle estetään Baronan tahdosta, lentokentän luvanvaraisiin tiloihin pääsee melkein kuka tahansa, joka sanoo olevansa Baronan työntekijä. Tästä on minulle tullut kentältä kymmeniä yhteydenottoja.
 
Vanhat työntekijät ovat tavanneet kentällä niin sanotulla pikahuoltoluvalla tai vierasluvalla kulkevia uusia työntekijöitä, joilla ei ole mukanaan määräysten vaatimaa saattajaa tai isäntää. Luvissa heillä lukee isännän paikalla Northportin esimies. Kukaan ei tiedä, kuka tämä esimies mahtaa olla.
 
Vanhat työntekijät ovat tämän turvallisuusriskin johdosta ottaneet yhteyttä lentokentän poliisiin ja turvatarkastajiin. Vastauksena on ollut, että "ylemmältä taholta" on ohjeistettu katsomaan kulkulupa-asioita läpi sormien työtaistelun aikana.
 
Minuun eivät ole ottaneet yhteyttä vain ulkoistetut maapalveluiden työntekijät vaan mm. turvallisuuspuolen ihmiset, jotka työskentelevät aivan eri firmassa. Viime viikolla vartiohenkilökunnalle oli jaettu kopioitu A4-lappu, jossa oli kehotettu päästämään läpi ihmisiä kaikilla mahdollisilla kulkuluvilla.
 
*
 
Kysyin lentokentän turvallisuudesta ja lupakäytännöistä liikenneministeri Anu Vehviläiseltä torstain eduskunnan kyselytunnilla. Hän ei osannut vastata mitään, vaikka asia oli ollut näkyvästi esillä esimerkiksi edellisillan A-Studiossa.
 
Nopeasti ministeri Vehviläinen oli kuitenkin saanut täyden kuvan lentokentän tilanteesta, kun hän jo aamulla tiedotteessa pystyi leimaamaan tietoni höpöpuheiksi asiassa, josta hän ei ollut kuullutkaan edellisenä iltana.
 
Älä ole ministeri Vehviläinen niin naiivi! Suosittelen, että selvittäisit viime viikon tapahtumia myös itsenäisesti ja kävisit vaikka kuulemassa työntekijöitä. Lentokentän tilanne näyttäytyy silloin kovin toiselta kuin virallisissa ”selvityksissä”.
 
Luulen, että Barona ei sentään kehtaisi evätä ministeri Vehviläisen vierailua kentällä.
 
*
 
Yksi kuvaus tapahtumista löytyy mm. Voiman nettilehti Fifistä: http://fifi.voima.fi/artikkeli/Kaaos-lentoasemalla-laukkuapina-kertoo/3309
Kommentteja (10)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *