Poikittaiset suoraksi

Kirjoitettu Paavon blogi
Helsingin joukkoliikenne toimii erinomaisesti, kun matkustaa pitkittäissuunnassa. Vaalitilaisuuksiin pääse nopeasti ja kätevästi metrolla, spåralla ja busseilla. Mutta siinä vaiheessa tulee ongelmia, kun pitäisi pitkittäinen yhdistää poikittaiseen.
 
Sunnuntaina meillä oli kolme vaalitilaisuutta, ensin Kannelmäessä, sitten Kumpulassa ja lopuksi Lassilassa. Lyhyeen matkaan tuhraantuu todella paljon aikaa. Kannelmäestä pääsee Kumpulaan vain keskustan kautta tai kävelemällä Pasilan asemalta. Itse tietenkin valitsin kävelyosuuden, onhan Kumpulanlaakson alue lempipaikkojani.
 
Takaisin Lassilaan olisi pitänyt palata samaa reittiä, reilu 20 minuuttia kävelyä Pasilan asemalle ja sieltä Pohjois-Haagaan junalla. Tähän ei enää ollut aikaa vaan oli pakko hypätä taksiin.
 
*
 
Helsinginniemelle ruuhka-aikaan suuntautuvista matkoista reilusti yli kaksi kolmasosaa tehdään joukkoliikenteellä, samaan aikaan poikittaisliikenteen matkoista vain reilu kymmenes. Helsingin pitää lähteä kehittämään poikittaisliikennettä, raideratkaisuina.
 
Jokeri-bussit ovat aina tupaten täynnä. Ne pitää korvata mahdollisimman nopeasti pikaraitiotiellä. Tällöin poikittaisliikenne on sujuvampaa, nopeampaa ja mukavampaa. Kalasataman metroasemalta pitäisi vetää myös raitiovaunulinja Pasilan asemalle. Linjaus voi kulkea käyttäen hyväksi vanhaa satamaradan pohjaa. Myöhemmin tulevaisuudessa odottaa mm. Jokeri II suunnitelma.
 
Näistä asioista päätetään toki ennen muuta kaupunginvaltuustossa. Mutta on eduskunnallakin oma roolinsa. Valtio ei tue suurten kaupunkien joukkoliikennettä ollenkaan. Pääkaupunkiseudulla tehdään suurin osa joukkoliikennematkoista, mutta tariffitukea ei makseta.
 
Tulevalla vaalikaudella valtion pitää osallistua myös pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kustannuksiin. Näin saadaan lipunhintoja alas tai ainakin hinnannousu pysäytettyä.
 
Samaan aikaan valtion pitää osallistua myös merkittäviin joukkoliikenneinvestointeihin. Nyt valtio on sitoutunut maksamaan osan Länsimetron ja Kehäradan rakennuskustannuksista. Jatkossa investointitukea pitää tulla myös mm. Laajasalon öljysatamaan vedettävälle raitiovaunulinjalle ja Raide-Jokerille.
 
Helsinkiläisen joukkoliikenteen tasosta päätetään osittain siis myös eduskunnassa.
Kommentteja (3)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *